Supermarktreus Ahold Delhaize van start met gekroonde leeuw
Het is even wennen, geen Ahold blauw of Delhaize rood zwart, maar grasgroen. Het nieuwe logo van de supermarktcombinatie Ahold en Delhaize draagt het kroontje van Ahold en de leeuw van Delhaize. Na de toestemming van de Amerikaanse toezichthouder is de fusie van de twee supermarktconcerns sinds zaterdag een feit.
De combi heet voortaan Ahold Delhaize. De hoogste baas is Ahold topman Dick Boer en de baas van Delhaize, Frans Muller, is vice-voorzitter en CIO, Chief Integration Officer. Hij is de man die verantwoordelijk is voor het ineenschuiven van de twee bedrijven.
Vandaag kan voor de eerste keer gehandeld worden in het aandeel Ahold-Delhaize. Topman Dick Boer opende op Euronext Amsterdam de handel om 9.00u. met een klap op de beursgong. Het aandeel noteerde na een paar minuten ruim een procent hoger op 21,93 euro.
Het aandeel Ahold noteerde eind juni, na het brexit-referendum, nog 18,89 euro. Het aandeel is dus in drie weken tijd bijna 15 procent gestegen.
De supermarktcombi Ahold-Delhaize telt wereldwijd 6500 winkels wereldwijd, 375.000 werknemers en een jaaromzet van meer dan 50 miljard euro. Wekelijks doen in 11 landen 50 miljoen mensen er hun boodschappen. Twee derde van de omzet haalt het concern uit de VS.