ANP

De populaire app Pokémon Go blijkt een uitstekend marketingmiddel te zijn voor bedrijven. Ze spelen in op de hype door Pokémon in hun winkels en restaurants te plaatsen, zodat klanten de digitale beestjes met hun telefoon kunnen vangen. En zodat diezelfde klanten iets kopen, als ze er toch zijn.

Ondernemers kunnen mensen lokken door in de app een zogenaamde 'incense' te kopen. Daardoor komen alle Pokémon in de directe omgeving voor een half uur naar een aangewezen locatie. Voor tachtig cent is het een goedkope en effectieve manier om klanten over de drempel te krijgen; het is in ieder geval minder kostbaar dan de gemiddelde kortingsactie.

Pokémaster

Albert Heijn zet stevig in op de trend. De supermarktketen heeft de website Pokemappie.nl geïntroduceerd, waarop iedereen kan zien in welk filiaal er Pokémon te vangen zijn. Een supermarktmedewerker met de titel 'Pokémaster' heeft de taak om Pokémon naar de winkel te laten komen en ze op de kaart te melden.

Op sociale media laten onder meer Burger King en Media Markt hun volgers weten welke Pokémon bij hen gezien is. Biermerk Bavaria organiseerde een kroegentocht in Amsterdam - in ieder café was een Pokémon te vinden. Dierenpark Amersfoort ging zelfs zo ver dat het enthousiaste spelers een uur lang gratis toeliet om de digitale figuurtjes te vangen. Er kwamen woensdagavond 5500 mensen op af.

Ook telecombedrijven verdienen er flink geld mee. Omdat er een internetverbinding nodig is om te spelen, verbruiken mensen buitenshuis relatief veel data. Soms gaan kinderen buiten hun bundel, met extra kosten en boze ouders tot gevolg.

STER reclame