NS

De NS bestelt 79 nieuwe intercity's bij de Franse treinbouwer Alstom. De weg daarvoor is vrij, nu het Duitse Siemens een kort geding tegen de NS heeft verloren. Siemens vond dat de aanbestedingsprocedure niet correct was verlopen. 

De 79 nieuwe treinstellen zijn geschikt voor het hoofdrailnet en het traject van de hogesnelheidslijn. De enkeldeks-treinstellen kunnen 200 kilometer per uur rijden

Na het debacle met de Fyra kiest de NS voor een bestaande trein: de Coradia waarvan er al 2400 aan meerdere landen zijn verkocht. Om in Nederland te kunnen rijden worden er aanpassingen gedaan. Het definitieve ontwerp moet volgend jaar klaar zijn. In eerste instantie bouwt Alstom een beperkt aantal treinen om het ontwerp te testen. Daarna wordt de trein in serie gebouwd. 

Een model van een Alstom-trein in het hoofdkwartier in Parijs AFP

Vanaf 2021 rijdt hij op het hogesnelheidstraject Amsterdam-Rotterdam-Breda. Daarna rijdt hij ook tussen Den Haag en Eindhoven, waar hij deels van hetzelfde traject gebruik maakt. 

De nieuwe intercity sluit beter aan op de perrons dan de huidige. Dat maakt hem beter toegankelijk voor reizigers met een kinderwagen of een rolstoel. Ook krijgt iedere zitplaats een stopcontact en een usb-aansluiting. 

STER reclame