Hollandse Hoogte

Een nieuw record op de huizenmarkt. NVM-makelaars hebben nog nooit zoveel huizen verkocht als afgelopen kwartaal: 42.800. Het oude record dateert uit 2006. Volgens de NVM zijn er alles bij elkaar, dus ook door niet-NVM-makelaars, een geschatte 55.500 woningen verkocht en is ook dat een record.

Vooral de lage rente stimuleert de huizenverkoop. "De daaruit volgende lage hypotheeklasten maken het gunstig om nu een woning te kopen", zegt NVM-voorzitter Ger Jaarsma.

De verkoop steeg in het tweede kwartaal met zo'n 15 procent ten opzichte van een jaar eerder en de huizenprijzen stegen gemiddeld 5,6 procent in een jaar tijd.

14 procent boven dieptepunt

De verkoopprijs van een gemiddelde woning is nu 14 procent hoger dan op het dieptepunt van de crisis, maar wel nog bijna 7 procent onder het hoogtepunt voor de crisis. De gemiddelde woning kost nu 234.000 euro.

'In Noord- en Oost Nederland is nog heel veel aanbod'

Er zijn grote regionale verschillen. "De verschillen in Nederland worden steeds groter", zegt Jaarsma. "Met regio's die het goed doen en regio's die stelselmatig achterblijven. Ook het aanbod is niet toegerust om tegemoet te komen aan ieders woonwensen."

Eerder deze week constateerde de branche al dat starters steeds meer moeite hebben een betaalbare koopwoning te vinden.

Amsterdam

In Amsterdam zijn de prijzen in een jaar tijd het hardst gestegen: ruim 16 procent. Ook in Haarlem (+15%) en Utrecht (+9%) stijgen de prijzen fors meer dan gemiddeld.

Meer dan de helft van de woningen in Amsterdam wordt nu boven de vraagprijs verkocht. Landelijk gebeurt dat bij bijna 13 procent.

Mensen die een woning willen kopen, hebben steeds minder te kiezen. Het aantal te koop staande woningen daalt namelijk. Afgelopen kwartaal stonden er zo'n 145.000 woningen te koop, 21 procent minder dan een jaar eerder.

In het oosten van het land steeg de verkoop meer dan gemiddeld, omdat het aanbod daar nog ruim is. In de Randstad steeg door de krapte de verkoop minder dan gemiddeld. In Amsterdam daalde door een gebrek aan aanbod het aantal verkopen zelfs, met 7 procent.

STER reclame