Tijdens werkzaamheden aan de Julianabrug in Alphen aan den Rijn vorig jaar augustus richtten twee hijskranen en een brugdek een grote ravage aan.
NOS Nieuws

Plan voor hijsen brug Alphen deugde van geen kant

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) haalt hard uit naar de bouwbedrijven die vorig jaar betrokken waren bij het kraanongeluk in Alphen aan den Rijn. Volgens de OVV hebben zij de complexiteit van de werkzaamheden onderschat en zich niet gerealiseerd dat het hijsen van het brugdeel gevaarlijk kon zijn voor de omgeving.

Op 3 augustus vorig jaar zou het nieuwe brugdek van de Julianabrug op zijn plaats worden gehesen. Dat ging helemaal mis. Het brugdek en de twee kranen, die op pontons stonden, vielen om en kwamen op huizen en winkels terecht.

Er vielen geen gewonden, maar de schade was groot. Vier panden werden bijna geheel verwoest.

De onderzoeksraad komt met stevige conclusies

De onderzoeksraad concludeert na onderzoek dat de hijsopstelling niet stabiel genoeg was, waardoor het omvallen van de kranen onvermijdelijk was. "Zelfs een vlekkeloze uitvoering van de geplande werkzaamheden had dit niet kunnen voorkomen", schrijft de raad.

De OVV zegt dat de kranen tot hun maximale capaciteit zijn ingezet. Zij konden daardoor geen afwijkende omstandigheden opvangen. Daarnaast was in het hijsplan geen rekening gehouden met factoren die de stabiliteit beïnvloeden, zoals de wind.

Volgens de OVV hebben de bedrijven het werk benaderd als een routineklus, waarbij de risico's systematisch werden onderschat. Het hijsplan was incompleet en ongeschikt, concludeert de raad.

Bij het ongeluk waren drie bedrijven betrokken. Bouwbedrijf Mourik had BSB Staalbouw de opdracht gegeven het brugdek te bouwen. Kraanbedrijf Peinemann leverde de hijskranen en de kraanmachinisten.

De raad zegt dat het bouwbedrijf als projectleider niet goed de verantwoordelijkheid nam. Mourik bemoeide zich niet met de voorbereidingen en liet dat over aan de staalbouwer, die het kraanbedrijf had ingehuurd.

"Door deze versnippering van taken en verantwoordelijkheden schoot de risicobeheersing tekort", schrijft de OVV. "De partijen vertrouwden blind op elkaars kennis en ervaring en leunden op de verantwoordelijkheid van de ander. Zowel de staalbouwer als het bouwbedrijf liet zo gebeuren dat er met een onveilige hijsopstelling werd gewerkt."

Kritiek op gemeente

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft ook kritiek op de gemeente Alphen aan den Rijn. Die had volgens de raad vooral oog voor het voorkomen van overlast voor omwonenden. De gemeente richtte zich minder op het waarborgen van de publieke veiligheid - waar de gemeente verantwoordelijk voor is.

Zo mocht de aannemer de straat die over de brug loopt afsluiten voor het verkeer, maar niet langer dan dat hij vooraf had aangegeven. Iedere dag dat de aannemer de straat langer afgesloten hield, zou een boete van 10.000 euro opleveren. Elke dag minder een bonus van 2500 euro.

Daarnaast wilde de gemeente dat een hardloopwedstrijd door kon gaan. De route van deze loop ging over diezelfde weg. Als dat niet kon, dan zou de aannemer een boete van 100.000 euro krijgen.

De onderzoeksraad zegt dat de gemeente als opdrachtgever en als vergunningverlener actief had kunnen sturen om de veiligheid te verbeteren. Wel benadrukt de raad dat de verantwoordelijkheid om het werk veilig uit te voeren ligt bij de uitvoerende partijen, niet bij de gemeente.

Overlast

In totaal moesten 58 mensen van zeventien woningen al dan niet tijdelijk hun huis verlaten na het ongeluk. Scheepvaartverkeer kon enkele weken geen gebruik maken van een deel van de Oude Rijn.

Op 18 mei dit jaar is het gerepareerde brugdek weer teruggeplaatst in de Julianabrug. Sinds 20 juni kan het verkeer weer gebruik maken van de brug.

Strafrechtelijke vervolging

De inspectie SZW heeft in opdracht van het OM een onderzoek uitgevoerd naar het ongeluk. Dit onderzoek overhandigt de inspectie half juli aan het OM.

Op basis daarvan besluit het OM na de zomer om partijen al dan niet strafrechtelijk te vervolgen.

Reconstructie Onderzoeksraad kraanongeluk Alphen

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl