ANP

Het is jou als treinreiziger vast wel eens overkomen: vergeten uit te checken. Tijdens een proef van de NS de afgelopen maanden overkwam het 14 procent van de deelnemers. Het spoorbedrijf komt daarom met een nieuwe dienst waarin mensen die vergeten uit te checken een berichtje krijgen, in de hoop dat het aantal niet-uitcheckers afneemt. Maar hoe komt het eigenlijk dat je simpelweg vergeet uit te checken na een treinreis?

Psycholoog Leonard Verhoef heeft er wel een verklaring voor. Volgens hem heeft het te maken met beperkingen in het menselijk brein. Ons "werkgeheugen" kan onder ideale omstandigheden maar zeven dingen onthouden. Het gaat dan tijdens het reizen bijvoorbeeld om vertrektijden of op welk perron je moet overstappen.

Eenmaal aangekomen op het station zijn er veel zaken die afleiden, waardoor het brein dingen uit het werkgeheugen vergeet. Zoals het uitchecken. "Je loopt bijvoorbeeld langs een notenbar", zegt Verhoef. "Je ruikt de noten en je hersenen denken: eten. Eten heeft te maken met overleven, uitchecken niet. Daarom gaat je brein denken aan het belangrijkere eten en vergeet hij het uitchecken."

'Als je uit de trein stapt, verdwijnt de informatie over het reizen uit je hoofd'

Een ander aspect dat volgens Verhoef meespeelt, is de neiging voor het brein om taken af te ronden. Als je uit de trein stapt, denkt je brein: de taak reizen is volbracht. En daardoor denk je er niet meer aan. Een treinreiziger moet zijn brein dus eigenlijk aanleren dat hij na het uitstappen nog moet uitchecken voor de taak echt kan worden afgesloten.

Poortjes

Op de Facebook-pagina van de NOS schrijven bezoekers dat het probleem vooral zit in de losse in- en uitcheckpalen. Op sommige stations moet je in- en uitchecken bij poortjes, bij andere stations bij palen. Bij stations met poortjes moet je er sowieso doorheen lopen als je het station in of uit loopt. Je wordt daardoor herinnerd aan het uitchecken. Bij stations met de palen kan je naar buiten lopen en daarbij de paal over het hoofd zien.

Reactie op Facebook

De meeste reageerders vinden het een goed idee van de NS om mensen die vergeten zijn uit te checken een herinnering te sturen. Een enkeling vindt het overdreven, want reizigers moeten zelf maar goed opletten. "Ik vergeet ook nooit af te rekenen bij de supermarkt", schrijft iemand.

Extra informatie

Verhoef denkt dat de reizigers zich vaker zullen herinneren uit te checken als de NS dat proces interactiever maakt. Nu zie je bij het uitchecken altijd hoeveel je reis kostte en dat je hebt uitgecheckt.

Verhoef stelt voor dat de uitcheckpalen ook advies geven aan de reiziger of extra informatie. Bijvoorbeeld: "Je checkt nu uit, maar het is nu druk. Als je volgende keer een kwartier later reist, is het minder druk en krijg je bovendien korting."

STER reclame