De meeste passagiers konden reizen, slechts een enkele Easyjetvlucht had last van de staking NOS

EasyJet-piloten voeren stakingsacties op

time icon Aangepast

Het conflict tussen EasyJet en zijn Nederlandse piloten verhardt nu de luchtvaartmaatschappij buitenlandse crews inzet om een staking in Nederland te dwarsbomen. De komende tijd gaan de piloten langere tijd en onaangekondigd staken, zegt vakbond VNV.

De EasyJet-piloten die vanaf Schiphol vliegen, leggen vandaag tot 14.00 uur het werk neer. Ze vinden dat ze veel te veel vlieguren moeten maken.

EasyJet heeft buitenlandse piloten ingezet, zodat de ruim 20 vluchten die gepland staan tot 14.00 uur vanuit Amsterdam in principe gewoon doorgaan. Pilotenvakbond VNV is kwaad over het inzetten van buitenlandse crews. VNV-voorzitter Verhagen vindt dat de luchtvaartmaatschappij daardoor de staking breekt.

Onverwacht en langer

"De staking is een heel serieus signaal. Als EasyJet de staking breekt, maken ze het conflict alleen maar erger. Dan moeten de stakingen onverwachter en langer zodat ze die niet zo makkelijk kunnen breken", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Wie niet horen wil, moet voelen."

Volgens hoogleraar Arbeidsrecht Evert Verhulp van de Universiteit van Amsterdam is er hier geen sprake van het breken van een staking. "Bij het inhuren van derden zou dit inderdaad zo zijn. Maar hier wordt eigen personeel ingezet. Dat mag." Wel noemt hij het, vanuit de Nederlandse poldercultuur, ongebruikelijk dat dit gebeurt.

Breed gedragen

De staking van vandaag wordt breed gedragen onder de piloten. Van de 73 Nederlandse EasyJet-piloten zijn alle 62 vakbondsleden stakingsbereid. Een van de belangrijkste punten van de piloten is het aantal vlieguren. Dat is zeker 20 tot 25 procent meer dan bij andere Nederlandse piloten, zegt Verhagen. Daarnaast krijgen ze niet volledig doorbetaald bij ziekte en vinden ze de pensioenbijdrage te gering.

Manager van EasyJet Nederland William Vet zegt in het NOS Radio 1 Journaal "teleurgesteld" te zijn over de actie van de piloten. Volgens hem wordt het werk van de stakende piloten overgenomen door EasyJet-piloten die niet staken. Daarbij laat hij in het midden of het om buitenlands personeel gaat.

Focus op passagier

Vet wil in het NOS Radio 1 Journaal geen antwoord geven op de vraag of er vandaag sprake is van het breken van een staking. "Wij hebben een focus op de passagier. Dat betekent dat wij alles in het werk stellen om die hier zo min mogelijk van te laten merken", zegt hij.

De klacht van de piloten dat ze te veel uren moeten vliegen, heeft geen grond, zegt hij. "Een piloot mag op jaarbasis 900 uur per jaar vliegen. Het afgelopen jaar hebben Nederlandse piloten 760 uur gevlogen, dat is aanzienlijk minder dan toegestaan."

Niet alleen de Nederlandse piloten van EasyJet leggen vandaag het werk neer. Ook Zweedse piloten van SAS en piloten van Air France staken.

STER Reclame