Appwinkel iOS op de schop: er komen advertenties en abonnementen

time icon
Nando Kasteleijn / NOS
Geschreven door
Nando Kasteleijn
Techredacteur

Apple heeft in gesprek met techsite The Verge flinke wijzigingen aangekondigd voor de App Store van zijn mobiele besturingssysteem iOS. Er komen advertenties en alle apps kunnen straks via een abonnement worden gekocht. Hiermee hoopt het bedrijf klagende app-makers tegemoet te komen.

Vanaf dit najaar gaan gebruikers de wijzigingen zien. Verwacht geen flikkerende advertentie-banners, maar betaalde app-suggesties. Apple belooft dat deze ook betaalbaar zullen zijn voor kleinere ontwikkelaars. Dat is belangrijk, want anders zouden zzp'ers die proberen rond te komen van slechts een of twee apps wellicht meer moeite hebben om op te vallen.

Daarnaast kunnen straks alle ontwikkelaars aan gebruikers een abonnement aanbieden. Dit is nu alleen beschikbaar voor bepaalde apps, zoals kranten en tijdschriften. Alle app-makers krijgen de optie om bijvoorbeeld in plaats van een keer tien euro elke maand 1,50 euro te vragen voor het gebruik van een app.

Het zal afwachten zijn hoeveel app-producenten van een abonnement gebruik gaan maken, maar het kan potentieel grote gevolgen hebben voor hoe we apps kopen.

Ontwikkelaars worden daarnaast aangemoedigd om gebruikers langer bij zich te houden. Het tweede jaar dat het abonnement loopt, krijgen ze namelijk 15 procent extra van de inkomsten. De traditionele verdeling is dat de ontwikkelaar 70 procent van de inkomsten krijgt en Apple 30. Dat zou dus na het tweede jaar 85 procent worden.

Aandacht trekken lastig

De App Store werd in 2008 geïntroduceerd en is sindsdien enorm populair geworden. Eerder dit jaar vertelde Apple dat ontwikkelaars sinds de lancering acht jaar geleden meer dan 40 miljard dollar hebben verdiend met de verkoop van apps. In de beginfase leek de App Store te zorgen voor een heel nieuwe economie. Ontwikkelaars bleken opeens te kunnen leven van de verkoop van apps.

Dat is de afgelopen jaren veranderd, het werd lastiger om geld te verdienen aan apps. Dat komt doordat er veel apps zijn bij gekomen, de App Store kent er meer dan 1,5 miljoen. Opvallen tussen al die apps werd lastiger. Daarnaast lijkt de behoefte onder gebruikers om nieuwe apps te vinden minder groot. Er zijn apps die vrijwel iedereen installeert, zoals Facebook en WhatsApp. Maar onder het rijtje top-apps zit een enorme grote groep ontwikkelaars die veel meer moeite heeft om aandacht te trekken.

De wijzigingen worden ongetwijfeld verwelkomd door ontwikkelaars, maar of het genoeg is blijft afwachten. Een veelgehoord verzoek is de mogelijkheid om gebruikers een test-versie van een app aan te bieden. Zeker bij de duurdere apps zou het dan makkelijker worden om de klant over de streep te trekken, is de gedachte.

In gesprek met de The Verge wilde Phil Schiller, bij Apple verantwoordelijk voor de App Store, daar niks over kwijt.

STER Reclame