Adele bij een optreden in Londen
NOS Nieuws

240 euro voor Adele? Prijzig ja, maar niets aan te doen

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zegt niets te kunnen doen aan de hoge prijzen die voor concertkaartjes worden gevraagd op doorverkoopsites. Vraag en aanbod zorgen ervoor dat de prijzen voor sommige artiesten omhoog schieten. Er zijn geen verboden prijsafspraken gemaakt, concludeert de toezichthouder.

De ACM heeft verkennend onderzoek gedaan naar de verkoop van concertkaartjes door Live Nation. Dat bedrijf heeft veel macht, omdat het ook eigenaar is van concertorganisator Mojo, van verkoopsite Ticketmaster en doorverkoopsite Seatwave. Consumenten zouden benadeeld kunnen worden als kaartjes aangeboden op Ticketmaster later voor veel hogere prijzen op Seatwave staan.

Maar dat deze twee bedrijven onder één groot concern vallen, is volgens de ACM niet schadelijk. De organisatie vond geen bewijzen dat de hoge prijzen op sites als Seatwave veroorzaakt worden door Ticketmaster. Ook Seatwave zelf is daar niet schuldig aan. Het bedrijf biedt slechts een platform waarop consumenten hun tickets kunnen aanbieden, tegen een prijs die ze zelf bepalen, luidt de conclusie.

"Hoewel we ons kunnen voorstellen dat er publieke verontwaardiging ontstaat als de prijzen voor de kaarten bij doorverkoop soms vele malen over de kop gaan, blijkt uit ons onderzoek dat dit het gevolg is van schaarste en populariteit en niet van verboden afspraken. Daar waar veel vraag is naar een product en weinig aanbod, worden de prijzen opgedreven", aldus ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn.

Initiatiefwet

Bij de Eerste Kamer ligt een initiatief-wetsvoorstel van SP en CDA om de prijzen van doorverkochte toegangskaarten aan een maximum te binden. Dat voorstel is al van 2008. De Tweede Kamer nam het in 2010 aan, maar de senaat moet het nog goedkeuren.

De ACM vraagt zich af of door die wet de prijzen van concertkaartjes echt zullen dalen. Volgens de ACM bestaat het risico dat er een markt van illegale doorverkoop ontstaat en dat de situatie voor consumenten alleen maar verslechtert.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl