Zeker drie doden bij treinongeluk België

In België is bij Saint-Georges-Sur-Meuse, zo'n 25 kilometer ten westen van Luik, een passagierstrein gebotst op een goederentrein. Daarbij zijn drie doden gevallen. Ook zijn er negen mensen gewond geraakt, van wie enkelen ernstig. Op de plek van het ongeluk werden ook nog eens 27 mensen verzorgd die lichtgewond zijn geraakt.

De burgemeester waarschuwde gisteravond dat het aantal slachtoffers nog kan oplopen. De Belgische spoorvervoerder NMBS meldt dat twee van de zes rijtuigen zijn ontspoord, een ligt er op zijn kant. Volgens getuigen is de voorste treinwagon volledig verwoest. Vermoedelijk is de treinmachinist een van de doden. Er zaten zo'n veertig passagiers in de trein.

Hoe de twee treinen op hetzelfde spoor terecht zijn gekomen, is volgens spoorbeheerder Infrabel niet duidelijk. De VRT meldt dat er werkzaamheden aan het spoor werden uitgevoerd. Ook waren er vorige week stakingen bij de NMBS, waarbij het spoor ook werd gesaboteerd. De NMBS zei in het NOS Radio-1 Journaal dat er onderzocht wordt of er een verband is. Bovendien zouden er gisteren al problemen op het traject zijn geweest vanwege een blikseminslag eerder op de avond.

'Treinverkeer verliep weer normaal na stakingen'

Ook is niet duidelijk hoe hard de treinen reden op het moment van het ongeluk, even na 23.00 uur gisteravond. De passagierstrein is achter op de goederentrein gereden. Een woordvoerder van Infrabel spreekt van "een zware botsing", volgens VTM. De goederentrein was geladen met steengruis van een steengroeve.

De Belgische minister van Verkeer Bellot is op de plaats van het ongeluk en heeft contact met de vervoerders van de twee treinen over het ongeluk. De Belgische premier Michel en de minister-president van Vlaanderen Geert Bourgeois hebben de nabestaanden gecondoleerd via Twitter.

Op 3 juli 2008 was er, in de buurt van het ongeval van gisteravond, ook een treinbotsing tussen een passagierstrein en een goederentrein. 64 mensen raakten bij dat ongeluk gewond. Ook toen zou het hebben geonweerd, maar twee jaar later hield de rechter uiteindelijk de treinbestuurder en de NMBS verantwoordelijk. De machinist was door een rood sein gereden.

STER reclame