Fehrmarnbelt Wikimedia Commons

De Nederlandse bedrijven Boskalis, Van Oord en BAM hebben vandaag hun handtekening gezet onder een opdracht voor de bouw van een tunnel tussen Denemarken en Duitsland. Het is een van de grootste bouwprojecten in Europa. 

BAM gaat zo'n 850 miljoen euro aan de deal verdienen, Boskalis en Van Oord allebei zo'n 300 miljoen. Behalve de Nederlandse bedrijven doen ook ondernemingen uit Denemarken, Frankrijk, België en Duitsland mee.

Langste tunnel

De tunnel van achttien kilometer lang wordt volgens de bedrijven de langste gecombineerde weg- en spoortunnel ter wereld. De tunnel verbindt het Deense eiland Lolland met het Duitse Fehmarn. Naast een dubbele spoorlijn wordt in de tunnel een vierbaansweg aangelegd. De aanleg kost in totaal zo'n 6 miljard euro.

De tunnel verkort de reistijd tussen de Duitse en Deense kust tot tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein. Nu duurt de reis met een veerboot nog bijna een uur of moet men zo'n 150 kilometer extra rijden via een omweg over Jutland.

STER reclame