ANP

Facebook weet straks veel meer over het surfgedrag van mensen zonder een Facebook-account. Het bedrijf levert, als een soort reclamebureau, sinds twee jaar advertenties aan websites en apps die niks met Facebook te maken hebben.  

Dit zijn advertenties die je op elke willekeurige site, zoals die van een winkel, kunt tegenkomen. Op het oog is niet te zien dat dit reclame is die door Facebook wordt geleverd. Facebook deelt vervolgens de inkomsten met de eigenaar van de site.

Tot nu toe zagen alleen Facebook-gebruikers die advertenties, maar dat gaat veranderen. Dit betekent dat ook mensen zonder account deze reclames gaan zien. Met als gevolg dat ook zij door Facebook zullen worden gevolgd, tenzij ze dit uitzetten.

Persoonlijke profiel

Het volgen gebeurt via cookies, een methode die veel websites gebruiken om informatie te vergaren. Hierin staan gegevens over het surfgedrag van een gebruiker. Dit 'persoonlijke profiel', met onder meer informatie over welke sites je bezoekt, wordt opgeslagen in de browser van de computer.

Dit is normaal in de advertentiewereld. Maar Facebook, dat al van 1,65 miljard mensen heel veel informatie heeft, krijgt nu inzicht in het gedrag van nog veel meer internetgebruikers. Waardoor het een goed overzicht kan krijgen van het wereldwijde surfgedrag.

Wie niet wil dat Facebook hem of haar volgt kan zijn instellingen aanpassen. Facebook-gebruikers kunnen dat in één keer doen voor alle apparaten waarmee ze zijn ingelogd, niet-gebruikers zullen dat op elk apparaat opnieuw moeten doen. Facebook legt op deze pagina uit dat moet. De advertenties blijven, maar worden niet meer gekoppeld aan een persoonlijk profiel.

Lelijke advertenties

Facebook zegt zelf met deze zet te willen voorkomen dat mensen advertenties tegenkomen die irritatie opwekken. Bijvoorbeeld omdat ze erg groot zijn, of het laden van een pagina vertragen. Het netwerk wil dat veranderen en belooft gebruikers die de door Facebook geleverde advertenties zien hier geen last van zullen hebben.

STER reclame