ANP

Hotelkamers worden bij lange na niet altijd goed schoongemaakt. Vlekken en haren op de matrassen, schimmel in de badkamer, en stof, heel veel stof. Een lekker weekendje weg naar een hotel kan zo maar omslaan in een teleurstelling.

De Consumentenbond heeft in 22 steden 30 drie- en viersterrenhotels anoniem bezocht. Met het blote oog is de schoonmaak van de hotelkamers beoordeeld. Van de 30 onderzochte kamers waren er 18 niet goed schoon en 4 bleken ronduit smerig.

Het betreft landelijke en internationale ketens maar ook kleinere familiehotels. Met behulp van een lamp met ultraviolet licht werd veel viezigheid zichtbaar zoals urine, bloed en zweet. WC's en deurgrepen bleken soms angstaanjagend vies.

Franse slag

Hotelkamers zijn ook vooral stoffig, vooral onder het bed, op de plinten en op de verwarming. 

Over sommige hotels werd al geklaagd op reviewsites zoals Tripadvisor en Booking.com, maar blijkbaar werd met de klachten niet veel gedaan. Hotels die met de viezigheid werden geconfronteerd reageerden soms geschokt en beloofden beterschap, maar sommige hotels namen niet de moeite om te reageren.

Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen is niet verbaasd. Schoonmakers in met name hotelketens krijgen vaak te weinig tijd voor het schoonmaken, vaak maar een kwartiertje, ongeacht hoe vuil de kamer is. "Dat leidt tot schoonmaken met de Franse slag: alles wat je niet ziet wordt amper schoongemaakt."

Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland noemt het een slechte zaak waar het hotelwezen mee aan de slag moet. "Het is voor de betreffende hoteliers niet goed, voor de consument niet, en ook niet voor de branche. " zegt woordvoerder Joris Prinssen. 

STER reclame