Een toestel van EgyptAir vertrekt vanaf vliegveld Charles de Gaulle in Parijs
NOS Nieuws

'Zoektocht naar EgyptAir-toestel hoeft niet lang meer te duren'

Op de Middellandse Zee wordt verder gezocht naar vlucht MS804 van EgyptAir die gisteren van de radar verdween. Een zoektocht die niet lang meer hoeft te duren, denkt docent luchtvaarttechniek Joris Melkert van de TU Delft. Volgens hem is het zoekgebied overzichtelijk. "Ik verwacht dat binnen een paar dagen duidelijk is waar het toestel ligt."

Melkert vergelijkt de zoektocht naar het EgyptAir-toestel met de mysterieuze verdwijning van vlucht MH370 van Malaysia Airlines twee jaar geleden boven de Zuid-Chinese Zee.

"Van vlucht MS804 weten we veel nauwkeuriger waar het toestel was toen het verdween. We praten niet over honderdduizenden kilometers die moeten worden afgezocht, zoals bij het Malaysia Airlines-toestel. Het gaat nu nog steeds wel over duizenden kilometers, maar dat is veel nauwkeuriger."

Volgens de docent luchtvaarttechniek is het in dit stadium nog te vroeg om conclusies te trekken over de toedracht van de crash. Hij houdt alle opties open: van een technisch mankement aan het vliegtuig tot een fout van de piloten. "En natuurlijk het scenario waarover veel gesproken wordt: een bom die aan boord is gebracht."

Het vinden van de zwarte dozen helpt bij het onderzoek naar de oorzaak, maar de dozen hoeven niet per se uitsluitsel te geven, zegt Melkert. "Als het om een bom gaat, weet je het nog steeds niet. Dan lijkt alles normaal tot het signaal wegvalt. Je hebt altijd andere wrakstukken nodig om te onderzoeken of het een explosief is geweest. Daarop kunnen sporen van explosieven zitten."

Het vliegtuig is moeilijk te vinden, omdat het zeer waarschijnlijk in zee ligt, zegt Melkert. Daardoor werken veel technieken waarmee een vliegtuig makkelijk terug te vinden is niet meer. "Dan is het toestel echt kwijt."

Hij hoopt dat het in de toekomst makkelijker wordt om verdwenen vliegtuigen op te sporen. "Na de mysterieuze verdwijning van de Boeing van Malaysia Airlines bedenkt de luchtvaartindustrie steeds meer technieken om toestellen beter te kunnen volgen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl