Een Opel Zafira uit 2015 William Warby - Flickr / Creative Commons 2.0 by

Na Volkswagen moeten mogelijk ook tienduizenden Opel Zafira’s terug worden geroepen naar de garage, in verband met sjoemelsoftware die de uitstoot van stikstofoxiden manipuleert. Dat heeft de RDW aan de NOS laten weten. Opel ligt in Duitsland onder vuur na onderzoek van het weekblad Der Spiegel en het ARD programma Monitor.

Omdat de Opel Zafira in Nederland is goedgekeurd voor heel Europa, moet de RDW de Europese terugroepactie coördineren. Het zou de eerste keer zijn sinds het Volkswagen-schandaal dat een autofabrikant verplicht wordt een auto terug te roepen en de software aan te passen. Verscheidene automerken werden de afgelopen maanden verdacht van sjoemelen, maar tot nu toe oordeelden de autoriteiten dat deze fabrikanten de wet niet hadden overtreden.

Hacker

In het televisieprogramma Monitor liet een Duitse hacker zien dat de systemen die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) regelen bij Opel Zafira onder volstrekt normale rij-omstandigheden wordt uitgeschakeld. Zo werkt het verminderen van de uitstoot alleen optimaal tussen 17 en 33 graden. Ook als de auto op grote hoogte rijdt zouden de systemen niet werken. Software die herkent dat de auto op een rollenbank staat, zoals bij Volkswagen, werd niet gevonden.

De directeur van Opel heeft toegegeven dat de systemen bij de Zafira soms worden uitgeschakeld, maar benadrukt dat er niets illegaals aan is. Volgens Opel is het uitschakelen noodzakelijk om de motor te beschermen.

Terugroepactie

De Duitse minister van Transport twijfelt aan de uitleg van Opel. Hij besloot gisteravond Opel nog twee weken te geven om met een goed onderbouwde verklaring te komen voor het manipuleren van de uitstoot. Als de minister over twee weken oordeelt dat Opel wel handelt in strijd met de wet, zal de RDW overgaan tot het terugroepen van alle Opel Zafira’s in Europa die gebruik maken van deze software.

Bij de RDW wordt een mogelijk terugroepactie ondertussen voorbereid. Volgende week gaat de RDW samen met de Duitse collega’s op bezoek bij Opel om alvast een praktische uitvoering van de terugroepactie te bespreken. Om hoeveel auto’s het in heel Europa precies gaat, is volgens de RDW nog niet bekend.

STER reclame