NOS Nieuws

'Oude V&D-klanten gaan graag naar Hudson's Bay'

Het Canadese winkelbedrijf Hudson's Bay introduceert twee nieuwe winkelketens in Nederland. Een aantal van die winkels komen in oude V&D-panden. "Het is echt een gemiste kans van V&D", zegt winkel- en merkendeskundige Paul Moers.

De meeste winkels die Hudson's Bay opent, dragen dezelfde naam als het moederbedrijf. In het warenhuis is van alles te koop: kleding, kookspullen, woonspullen, boeken enzovoorts.

De winkel zit bovenin het middensegment: net iets duurder dan de V&D en goedkoper dan de Bijenkorf. Volgens Moers is dat geen bezwaar voor de oude V&D-klanten. "Je zag ze laatste maanden voor die gesloten winkels staan. Ik weet zeker dat ze hier graag naar binnen gaan."

Paul Moers

De andere formule heet Saks OFF 5TH en verkoopt kleding, schoenen en accessoires uit het wat luxere segment. "Ze hebben alle dure merken zoals Burberry, Jimmy Choo en Uggs, maar goedkoper dan elders. Mensen moeten nog steeds sparen voor een paar Jimmy Choo's, maar wat minder lang."

Volgens de winkel- en merkendeskundige wordt Saks OFF 5TH het eerste grote outletcenter in de binnenstad. Veel van die centra staan staan nu aan de rand van de stad. "Steden zullen hier blij mee zijn", verwacht Moers. "Overigens denk ik dat er in het begin maar twee of drie van deze winkels in Nederland komen."

Het zijn echt gewiekste zakenlieden.

Paul Moers

Hudson's Bay maakte vandaag bekend dat er 300 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de lancering van de twee winkelformules. Volgens Moers worden die miljoenen niet opgehoest door de Canadezen. "De vastgoedverhuurders betalen de investering. Dat heeft Hudson's Bay geniaal gespeeld."

"Het bedrijf is geduldig geweest en heeft dus niet de V&D overgenomen, maar met de benen op tafel zitten wachten. Hudson's Bay heeft tegen de verhuurders gezegd: kom maar op. Het zijn echt gewiekste zakenlieden."

Je wil als klant ook gewoon een steen door de ruit kunnen gooien.

Paul Moers

Moers denkt dat de investeringen hun werk gaan doen. "Nederland had geen warenhuisprobleem, maar een V&D-probleem. Als je zo'n V&D binnenkwam zag het er toch altijd een beetje shabby uit. Iedereen zat te wachten tot de keten zou upgraden, maar dat gebeurde niet. Die bestuursvoorzitter kwam maar niet in beweging."

"In de nieuwe warenhuizen komen mooie frisse materialen, veel licht." Daarmee denkt de deskundige dat Hudson's Bay het redt, want dat mensen vooral nog online willen winkelen, is volgens Moers een mythe.

"Internetwinkels groeien wel, maar gewone winkels die ook op internet zitten, groeien sneller." Volgens Moers gaan mensen nog steeds graag naar een 'fysieke' winkel toe. "Je wil als klant ook gewoon een steen door de ruit kunnen gooien", zegt hij lachend. "En advies vragen natuurlijk."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl