NOS Nieuws Economie

Met Galeria Inno komt er een nieuwe 'luxe V&D' naar Nederland

Een vestiging van Hudson's Bay in Toronto | Hudson's Bay

Een zware delegatie van het Canadese warenhuisbedrijf Hudson's Bay is in Nederland. Het bedrijf wil deze week overeenkomsten tekenen met eigenaren van panden waarin ze een nieuw warenhuis willen vestigen, melden bronnen aan de NOS.

Het bedrijf heeft plannen om zowel in grootte als prijsklasse de tweede warenhuisketen van Nederland te worden. Daarmee lijkt Hudson's Bay de plaats te zullen innemen van V&D, maar de keten zal in veel minder steden vertegenwoordigd zijn. Bovendien zet het bedrijf volgens betrokkenen in op een iets luxer segment dan V&D.

Een woordvoerder van Hudson's Bay wil daarover niets zeggen en verwijst naar wat het bedrijf eerder bekendmaakte over de plannen in Nederland.

Rustig onderhandelen

Hudson's Bay was al tijdens de onderhandelingen over de redding van V&D in gesprek met pandeigenaren. Maar het bedrijf heeft daarna nog rustig de tijd genomen om te onderhandelen. De Canadezen willen op zijn vroegst volgend jaar winkels openen en de voormalige V&D-panden moeten ook nog worden verbouwd.

Tot nu is voor nog minder dan een handvol van de voormalige 62 V&D-winkels een oplossing gevonden. Vandaag werd bekend dat er in zeker twee tijdelijk een meubel-outlet komt.

Ongeveer tien

Hudson's is de enige partij waarvan bekend is dat die in de winkels weer een warenhuisformule wil.

Waarschijnlijk wordt een begin gemaakt met ongeveer tien winkels. Als de introductie goed verloopt, volgen er binnen een jaar of twee mogelijk nog eens zo'n tien vestigingen, in veel gevallen overigens maar in een deel van een pand.

Het bedrijf zal dus uiteindelijk mogelijk in een derde tot de helft van de oude V&D-panden te vinden zijn.

Met Galeria Inno komt er een nieuwe 'luxe V&D' naar Nederland

Hudson's Bay bezit meer warenhuisketens: het luxueuze Saks in Amerika, Hudson's Bay zelf, het Duitse Kaufhof en Galeria Inno in België. Eerder liet het bedrijf weten dat het de formule van Galeria Inno naar Nederland wil brengen, maar ook wordt de formule van Saks Fifth Avenue Off 5th genoemd.

Galeria Inno verkoopt producten van merken die ook bij V&D te koop waren, maar ook merken die nieuw zijn op de Nederlandse markt. Betrokkenen hopen dat de keten zal bijdragen aan extra aanloop in de binnensteden.

STER reclame