Vliegtuig Turkish Airlines stijgt op vanaf Schiphol Pieter van Marion Flickr/by-nc/2.0/

Werkloze Nederlandse piloten hopen op baan bij Turkish Airlines

tijd van publicatie

Er gloort hoop voor werkloze piloten. Honderden van hen zitten thuis zonder werk, want Nederlandse maatschappijen als KLM en Transavia nemen nauwelijks nieuwe vliegers aan. 

Maar buitenlandse maatschappijen zoals Turkish Airlines hebben er juist honderden nodig. Deze week houdt de Turkse vliegmaatschappij selectiedagen in een hotel bij Schiphol.

Bij de werving heeft Turkish Airlines liever geen pottenkijkers. Journalisten worden resoluut doorverwezen naar de woordvoerder in Istanbul. Een enkele sollicitant die naar buiten komt wil wel iets kwijt. "Een mannetje of 200 zoeken ze. Het was vrij rustig, ik hoop dat ik een goede kans maak", zegt de piloot in de dop, die liever niet met naam wil worden genoemd. Hij heeft een vliegopleiding in Nederland en de Verenigde Staten gevolgd. "Ze zoeken mensen die 1500 uur ervaring hebben. Dat is vrij veel, maar ik heb niets te verliezen dus ik heb wel gesolliciteerd."

Roadshows

De piloot van in de 20 moest voor zijn opleiding 160.000 euro lenen. Hij zegt het met een lach. "Maar als ik de afschrijvingen iedere maand zie, is die lach is snel weg." Hij betaalt 670 euro per maand aan rente.

Zoals deze vlieger zijn er nog zo'n duizend afgestudeerde piloten die thuis zitten. Veelal zonder ervaring bij een luchtvaartmaatschappij, weet Joost van Doesburg van de Verenging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). 

Het verrast hem niet dat Turkish Airlines hier piloten komt werven. "We hebben in Nederland goed opgeleide piloten en Turkish Airlines heeft er heel veel nodig. Ze zullen nog wel meer van dit soort roadshows houden denk ik."

De directeur van Turkish Airlines zegt: met hulp van de Turkse staat worden wij de grootste maatschappij van de wereld.

Joost van Doesburg, Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers

Dat de Nederlandse maatschappijen niemand meer aannemen heeft alles te maken met de moordende concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen. Juist Turkish Airlines probeert marktaandeel te winnen in Europa, net als Emirates, Qatar en Etihad. 

Van Doesburg: "Die vier maatschappijen krijgen allemaal miljarden staatssteun. De directeur van Turkish Airlines zegt zelfs: met hulp van de Turkse staat worden wij de grootste maatschappij van de wereld. Door al die staatssteun kunnen westerse maatschappijen de concurrentie moeilijk aan."

STER Reclame