Vluchtelingen in Zuid-Sudan AFP

De inwoners van Zuid-Sudan snakken naar vrede en naar voedsel. De komende maanden moeten ze teren op hun voorraden omdat er vanwege de droogte geen oogsten zijn. Door de voortdurende strijd met Sudan hebben ze bovendien nauwelijks voorraden kunnen opbouwen. 

Dat betekent dat voedsel nog schaarser is dan anders voor de ongeveer tien miljoen mensen. Aan voedsel is toch al moeilijk te komen doordat de economie is ingestort. Daardoor zijn ook de prijzen gestegen.

Vertrek

Veel mensen proberen hun heil ergens anders te zoeken. Een boer zegt dat hij door de honger wordt gedwongen om zijn vaderland te verlaten: "Ik vertrek met boosheid en verdriet. Je thuis is je thuis. Als er iets te eten zou zijn, zou ik er niet eens over denken om weg te gaan." 

De boer keert terug naar Darfur, in Sudan. Hij was naar Zuid-Sudan gekomen na de onafhankelijkheid en wilde helpen het land op te bouwen. De boer, zijn zwangere vrouw en hun vijf kinderen bereiden zich voor op een voettocht van twee weken door de wildernis.

Mensen ontvluchten Zuid-Sudan voor de dreigende hongersnood

Het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties maakt zich grote zorgen, omdat in delen van het land die niet direct zijn betrokken in de oorlog met het noorden ook de gevolgen van de droogte voelbaar worden. 

Ongeveer de helft van de bevolking krijgt de komende maanden te maken met hongersnood, verwacht de hulporganisatie. Nu al zijn er veel mensen, vooral kinderen, ondervoed. 

Vrede is hard nodig om de onzekerheid voor de verarmde bevolking niet nog groter te laten worden, zegt het WFP. Ook hebben de hulporganisaties een veilige basis nodig om de mensen te kunnen bereiken.

Extra geld noodzakelijk

De organisatie verwacht zo'n 290 miljoen euro nodig te hebben om voldoende voedsel te kunnen verstrekken aan de hongerende bevolking.

Volgens een woordvoerder levert het Wereldvoedselprogramma extra inspanningen om de mensen in Zuid-Sudan te helpen. Hij doet een beroep op de donorlanden van de VN, die de afgelopen twee jaar al het nodige hebben gedaan, om nog iets meer te doen.

STER reclame