Belgische militairen patrouilleren in metrostation Maalbeek AFP

Na de aanslag op vliegveld Zaventem op 22 maart was het een communicatiechaos bij de Belgische autoriteiten. Dat beeld komt naar voren op de tweede dag van de verhoren van de parlementaire enquêtecommissie. 

De Belgische regering vroeg na de explosies op het vliegveld meteen het metrostelsel plat te leggen, maar het duurde lang voordat dat bericht bij de juiste mensen kwam. Om 08.20 uur kreeg metrobedrijf MIVB bericht over de aanslag op Zaventem, zei het hoofd van de spoorwegpolitie Jo Decuyper vandaag.

Een half uur later, om 08.50 uur, werd het besluit genomen om de metro te sluiten, verklaarde minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jambon. Het OCAD, de raad die dreigingen analyseert, gaf het besluit bijna een kwartier later door aan alle instanties.

Maar de veiligheidsadviseur van het metrobedrijf beweert dat ze daar van niets wisten. "Wij hebben geen bevel tot sluiting gezien", zei hij.

Verkeerde e-mail

Dat de communicatie niet goed verliep, blijkt onder meer uit het feit dat de e-mail met het besluit in sommige gevallen naar het verkeerde e-mailadres is gestuurd.

Bij de spoorwegpolitie kwam de e-mail in de privébox van Decuyper terecht. Die zag de mail te laat.

Hij benadrukt dat als hij de e-mail wel had gezien, de aanslag op de metro bij station Maalbeek niet voorkomen had kunnen worden. "Het stilleggen van de metro duurt ongeveer een half uur", verklaarde hij tegenover de commissie. De bom ging om 09.11 uur af, 21 minuten nadat het besluit was genomen het metrostelsel te ontruimen.

Orders

Volgens de veiligheidsadviseur van de metro kan de MIVB niet zelf besluiten om te stoppen met rijden. "Wij krijgen normaal onze orders van de politie of de brandweer. Met het hele federale niveau, met het ministerie van Binnenlandse Zaken, hebben we geen contact", zei de veiligheidsadviseur.

Na de ontploffing op Maalbeek was alles echter anders en besloot de MIVB zelfstandig om te stoppen met rijden.

STER reclame