Olaf Kraak / Hollandse Hoogte

Leraren in het basisonderwijs krijgen geregeld te maken met extremistische geluiden over onder meer de vluchtelingencrisis. Vandaag verschijnt een rapport van het bureau Diversion over dit onderwerp. Vooral blanke kinderen op basisscholen op het platteland uiten felle teksten als het om vluchtelingen gaat. Dat gebeurt al in de jongste groepen, staat in het rapport.

"Ze zeggen bijvoorbeeld dat de vluchtelingen maar op een kapotte boot moeten worden teruggestuurd", zei Kai Pattipilohy van Diversion in het NOS Radio 1 Journaal. De kinderen krijgen volgens haar van hun ouders of sociale media extreme ideeën mee.

Veel leraren vinden het moeilijk om met het probleem om te gaan. "Ze hebben geleerd om te zenden, maar kinderen nemen niet alles meer voor waar aan. Het is dan belangrijk om te vragen hoe ze aan hun eigen info komen", zei Pattipilohy.

Grenzen

De onderzoekers van Diversion raden leerkrachten aan om altijd de confrontatie aan te gaan, een gesprek over waarden te voeren en leerlingen uit te dagen hun vooroordelen en achterliggende redenen te delen. "Maar stel ook grenzen als dat nodig is."

Het is volgens de onderzoekers erg belangrijk om al met jonge kinderen in gesprek te gaan, omdat op die leeftijd het wereldbeeld nog kan worden verbreed. Diversion traint leerkrachten om met het probleem om te gaan.

De Algemene Vereniging Schoolleiders zegt dat het probleem niet nieuw is. In de klas worden al langer felle discussies gevoerd, vooral ook in de Randstad.  

STER reclame