Kids gaan deze week los in indoor-speelparadijzen. ANP

Het zijn mooie tijden voor de circa 130 indoor-speeltuinen in Nederland. Immers, als de regenmeters buiten vollopen, is het bij binnen-speelparadijzen als Ballorig en Monkey Town hartstikke druk. Zeker in deze mei-vakantie.

"Als het 's morgens rond 8 uur slecht weer is, denk ik 'yesss'. Dat wordt weer een mooie dag voor ons", zegt marketingmanager Iris Richter van Ballorig. Op deze ochtend zijn er in de vestiging in Houten honderden kinderen aan het springen, klimmen, klauteren, kruipen en glijden.

Ook de formulemanager van Monkey Town heeft het over 'een gekkenhuis'. "De komende week verwachten we weer veel bezoekers. Het weer blijft wisselend, dat is voor ons best gunstig", aldus Peter van Wijk.

Concurrentie

Ballorig heeft momenteel 35 vestigingen, Monkey Town zit inmiddels op 32. Marktonderzoeker Van Spronsen & Partners concludeerde vorig jaar in een onderzoek dat verzadiging van deze indoor-speelmarkt op de loer ligt. Sinds 2008 zijn er tientallen overdekte speeltuinen in Nederland bij gekomen.

"De concurrentie is enorm ja, niet alleen van Monkey Town", erkent Richter. "Er is ook een groot aantal zelfstandige indoor-speeltuinen en dergelijke faciliteiten bij dierentuinen en attractieparken. Maar wij hopen ons toch te onderscheiden. We zijn nog altijd marktleider en dit jaar breiden we verder uit."

"Kinderen hebben het naar hun zin, opa leest de krant"

Indoor-speeltuinen hebben als voordeel dat ze aantrekkelijker zijn geprijsd dan bijvoorbeeld de Efteling of andere grote attractieparken. "Vooral ouders met een smalle beurs zie ik hier wel vaak terugkomen", zei de toenmalige Monkey Town-baas vorig jaar tegen de NOS. "Het is simpel: voor nog geen tientje ben je hier binnen, bij de Efteling betaal je bijna 35 euro."

STER reclame