Opluchting bij nabestaanden van de slachtoffers AFP

De Britse krant The Sun en zusterkrant The Times liggen onder vuur omdat ze de Hillsborough-zaak vanochtend niet op hun voorpagina's hebben. Alle andere kranten in Groot-Brittannië pakken uit met het nieuws van de uitspraak over de stadionramp, waarbij 96 doden vielen.

Gisteren besliste een rechtbankjury dat niet de fans, maar de politie verantwoordelijk was voor het drama, terwijl The Sun altijd vooropliep in een lastercampagne tegen de supporters. "Dat ze het pas op de pagina's verderop in de krant melden is een weloverwogen keuze, want het is erg groot nieuws hier", zegt correspondent Suse van Kleef.

Daags na de ramp, op 15 april 1989 in het Hillsborough-stadion in Sheffield, schoof The Sun de schuld meteen in de schoenen van de Liverpoolfans. "The Truth", brulde de krant op de voorpagina. Het was de lezing van de politie, die de krant overnam.

Zo schreef de krant dat de supporters zakken hadden gerold van hun omgekomen kameraden. "Sommige fans pisten over de dappere agenten." Van Kleef: "Keiharde beschuldigingen, die later volledig verzonnen bleken." Die voorpagina en de jarenlange lastercampagne maken dat The Sun in Liverpool nog altijd slecht ligt.

De jury die gisteren oordeelde dat niet de supporters maar de politie verantwoordelijk was voor de ramp, ging aan de slag nadat een onderzoekscommissie in 2012 hetzelfde had vastgesteld. Premier Cameron bood toen al excuses aan de nabestaanden aan.

Naar aanleiding daarvan is The Sun overigens wel door het stof is gegaan, onder de kop "The real truth" - De echte waarheid. "De foute berichtgeving spijt ons verschrikkelijk."

De voorpagina's van The Sun uit 1989 en 2012 The Sun

De Britse editie van Metro lost het vandaag anders op en zet het nieuws over de jury-uitspraak wel op de voorpagina. Met een dikke verwijzing naar die opening van The Sun uit 1989. 

STER reclame