Grolsch verkocht aan Japanse brouwer
Biergigant SAB Miller heeft Grolsch verkocht aan het Japanse concern Asahi. SAB Miller fuseert met AB InBev. Vanwege die fusie moest er een aantal biermerken worden verkocht.
De Japanners kopen naast Grolsch ook de merken Peroni en Meantime. Asahi betaalt 2,6 miljard euro.
In februari deden de Japanners een bod op de bedrijven. De deal is nog niet definitief. Als de fusie tussen SAB Miller en AB Inbev niet doorgaat, gaat de verkoop ook niet door.
Plannen
Vakbond FNV heeft eerder van de directie gehoord dat de overname geen gevolgen heeft voor de werkgelegenheid. "Maar we hebben nog niet gehoord wat de plannen van Asahi zijn met Grolsch", zegt FNV-bestuurder Jan Verhoeven. "Dat willen we nu toch wel horen."
Asahi is de grootste bierbrouwer van Japan met vorig jaar een omzet van omgerekend 14,4 miljard euro.
Grolsch, opgericht in 1615, was bijna 400 jaar zelfstandig. In 2008 werd het bedrijf opgekocht door het Zuid-Afrikaanse SAB Miller, dat het bedrijf dus nu weer doorverkoopt. Vorig jaar vierde Grolsch het 400-jarig bestaan.