Geen akkoord tussen providers en Dijsselbloem over nieuwe gedragscode

Het gesprek tussen de telecomproviders en Dijsselbloem over een alternatieve gedragscode is mislukt ANP

Er gaan geen andere regels gelden voor telecomproviders als zij een abonnement met telefoon inbegrepen verkopen aan klanten. Gesprekken over een speciale gedragscode tussen het ministerie van Financiën en de providers zijn mislukt.

Dat betekent dat providers onder dezelfde regels blijven vallen als verkopers die producten op basis van een uitgestelde betaling aanbieden. Het telefoonabonnement wordt daarbij gezien als een uitgestelde betaling voor de telefoon.

De providers wilden een eigen gedragscode, omdat ze volgens hen heel anders werken dan de bedrijven die onder de wet vallen. Dat ze er toch onder blijven vallen heeft voor hen als nadeel dat ze aan veel regels moeten voldoen en verantwoording moeten afleggen aan de Autoriteit Financiële Markten.

Teleurgesteld

De providers hebben teleurgesteld gereageerd. Ze wijzen erop dat zij geen rente rekenen, terwijl ze nu wel een bordje moet gaan voeren met de tekst: "Let op, geld lenen kost geld."

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Dijsselbloem dat de gesprekken niets hebben opgeleverd omdat de Autoriteit Consument en Markt bezwaar aantekende tegen het voorstel van de providers. De ACM vreesde hierdoor dat er minder concurrentie zou ontstaan op de telecommarkt.

Volgens de providers klopt dat niet en was de ACM akkoord met hun voorstel, zo schrijven ze in een brief (.pdf) aan de Tweede Kamer. Financiën zegt in een reactie dat het voorstel van de providers niet paste binnen de wettelijke kaders.

STER Reclame