Overlast voor reizigers door reparatie Moerdijkbrug

Lage Zwaluwe is normaal een slaperig stationnetje, maar sinds vanochtend is het opeens een knooppunt van betekenis. Door herstelwerk aan het spoor op de Moerdijkbrug kunnen er drie dagen geen treinen over de brug rijden en is Lage Zwaluwe even eindstation. 

Bij het station staan lange rijen bussen om reizigers naar de andere kant van het Hollandsch Diep te brengen. "Alle mensen die van Breda naar Dordrecht reizen, moeten hier de trein uit", zegt verslaggever Roel Pauw. Reizigers die naar Rotterdam willen, kunnen vanuit Breda nog wel de Intercity Direct nemen. Die maakt gebruik van de HSL-brug die naast de oude spoorbrug ligt. Maar die trein stopt niet op de tussengelegen stations. 

De brug voor het autoverkeer ligt zo'n 200 meter van het station. "Die barrière kan je nu alleen nemen door hier uit de trein te stappen en in de bus te stappen. Dan ga je met de bus de brug over. Daar moet je weer uitstappen, en dan kun je je treinreis vervolgen."

Er reizen normaal dagelijks 75.000 mensen met de trein over de spoorbrug. "Er zijn ook dixies neergezet, want al die mensen moeten ook wel eens naar de wc. Er is een kiosk ingericht waar reizigers koffie en water kunnen krijgen. En er zijn straks ook broodjes te koop, want een cateraar heeft hier zijn busje geparkeerd." 

De NS heeft zelfs kruiers ingehuurd voor mensen die zware spullen bij zich hebben. Volgens NS-woordvoerder Corien Koetsier was het een forse uitdaging om dat allemaal op tijd te regelen nadat ProRail de spoedreparatie had aangekondigd. "We snappen dat het moet gebeuren, maar het was wel een monsterklus om alternatieven voor de reizigers te bedenken. Het gebeurt wel vaker dat er onverwachte herstelwerkzaamheden zijn, maar meestal duren die wat korter."

Lastig probleem

ProRail snapt dat de overlast groot is, maar de reparatie kon niet worden uitgesteld. De afgelopen dagen werd gesproken over haarscheurtjes in de rails, maar daarvan is geen sprake, zegt woordvoerder Lucas Stassen.

"Het gaat om lassen tussen de spoorstaven waarmee we kunnen detecteren of er treinen over het spoor rijden. Die lassen dreigen uit te vallen. Als dat gebeurt, kunnen we niet meer zien of er treinen overheen gaan. We kunnen het risico niet nemen dat een treinstel opeens stilstaat, want dan is de overlast nog veel erger. "

Volgens de NS zijn reizigers die overstappen op de bus een kwartier tot een half uur langer onderweg.

STER reclame