Groepskorting NS neemt vlucht op Facebook

Hollandse Hoogte

Steeds meer jongeren maken gebruik van NS-groepstickets. Via Facebook kopen ze gezamenlijk de kaartjes in om spotgoedkoop te kunnen reizen. Een retourtje kost dan vaak maar zeven euro, ongeacht de bestemming. 

De Facebookpagina's waarop de groepskaartjes worden aangeboden hebben samen al ruim 90.000 leden. Dat zijn er 10.000 meer dan een kleine maand geleden.

De conducteur kan niet controleren of reizigers elkaar ook echt kennen.

Vincent Blom, reiziger

In de voorwaarden van de NS staat dat de groepstickets bedoeld zijn voor mensen die er samen een dagje op uit willen gaan. Toeristen, dagjesmensen of een groep vrienden die bijvoorbeeld een museum willen bezoeken. Zij kunnen los van elkaar reizen en elkaar ontmoeten op de plek van bestemming.

Maar nu worden de kaartjes op een andere manier gebruikt. Jongeren die elkaar niet kennen, reizen voor weinig geld door het hele land. "De conducteur kan niet controleren of reizigers elkaar ook echt kennen", vertelt Vincent Blom, die vandaag met een groepsticket reist. "De enige voorwaarde is dat je dezelfde eindbestemming hebt."

Hoe werkt het?

Op de pagina's waar groepstickets worden aangeboden, maken reizigers samen gebruik van een groepsregeling die de NS aanbiedt. Op Facebook kunnen zij een groep zoeken met mensen die naar dezelfde bestemming reizen. Mocht zo'n groep er nog niet zijn, dan kunnen de gebruikers die zelf aanmaken.

Als tien mensen zich voor dezelfde bestemming hebben aangemeld, maakt iedereen 7 euro over aan degene die de groep heeft aangemaakt. Vervolgens krijgen de deelnemers hun ticket opgestuurd via een e-mail.

De mensen met een groepskaartje kunnen op verschillende tijden vanaf verschillende stations vertrekken, zolang zij maar dezelfde eindbestemming hebben.

Duizenden jongeren reizen via Facebook met korting

Om het reizigers nog gemakkelijker te maken om gebruik te maken van deze groepsregeling, richtte student Alex Bondor de site grouptickets.nl op. Maar na korte tijd vroeg de NS hem om deze website uit de lucht te halen.

"De vervoersmaatschappij vond het niet fijn dat mensen mijn website gebruikten om goedkoper te reizen", zegt Bondor. "Ze vroegen me ook om de Facebookpagina's te verwijderen. Maar die beheer ik niet, dus dat kon ik niet voor ze doen."

Grouptickets.nl Grouptickets.nl

De populairste Facebookgroepen voor groepstickets:

Amsterdam                         27.500 leden

Eindhoven                           13.500 leden

Groningen                           12.500 leden

Den Haag                              7500 leden

Rotterdam                             6500 leden

(de cijfers zijn afgerond)

Toch zeggen de Nederlandse Spoorwegen dat ze blij zijn met de groeiende populariteit van de groepskaartjes op Facebook. "Dat is prima, want de reizigers vullen met elkaar mooi de daluren", zegt woordvoerder Eric Trinthamer. "Daarnaast blijft het kopen van tickets via een Facebookgroep voor veel mensen een hele stap. Je moet de persoon naar wie je het geld overmaakt wel vertrouwen."

Reisorganisatie Rover denkt dat de NS door de Facebookpagina's wel inkomsten misloopt. "Aan de andere kant kan de NS de kortingsactie ieder moment stopzetten", vertelt een woordvoerder. "Dat is nog niet gebeurd. De groepstickets zullen dus wel iets opleveren."