Meer verkeershinder Schiphol-Almere door afsluiten snelwegen

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Het werk aan de snelwegen tussen Schiphol en Almere

Weggebruikers moeten de komende maanden op het traject tussen Schiphol en Almere rekening houden met nog meer verkeershinder door wegwerkzaamheden. Rijkswaterstaat bouwt op het traject (A1, A6, A9 en A10) aan een van de grootste en duurste infrastructurele projecten in de Nederlandse geschiedenis. De komende weekenden worden de snelwegen deels afgesloten. 

De wegen worden in fases verbreed en verlegd om op termijn het aantal files te verminderen. Dat veroorzaakt nu ook al overlast, zoals op de A6 bij Almere en op de A1 tussen Amsterdam en Amersfoort.

De komende twee weekenden gaat de A9 tussen knooppunt Holendrecht en knooppunt Diemen dicht. De twee weekenden daarna is de A1 aan de beurt. Rijkswaterstaat sluit de snelweg eerst bij knooppunt Muiderberg richting Amsterdam af, de week erna gaat de A1 op dezelfde plek dicht, maar dan in de richting van Amersfoort.  

In het weekeinde van vrijdag 6 en zaterdag 7 mei gaat de A1 zestien uur aaneengesloten dicht. Dan wordt de nieuwe spoorbrug geplaatst.

De nieuwe spoorbrug die over de A1 moet komen Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat begon in 2012 met de werkzaamheden tussen Schiphol en Almere. Tot 2024 wordt er in fases gebouwd om de doorstroming, reistijd en leefbaarheid op dit traject te vergroten. Het hele project kost zo'n 5 miljard euro. 

Volgens de ANWB is de filezwaarte sinds het begin van de wegwerkzaamheden op sommige trajecten verdubbeld of meer dan verdubbeld. Dat komt niet alleen door de werkzaamheden, maar ook door het weer, ongelukken en de aantrekkende economie. 

De VID signaleert dat op sommige wegen er haast onverklaarbaar veel verkeer bij is gekomen. Op sommige wegvakken is de verkeersintensiteit de afgelopen twee jaar met 10 procent toegenomen. Uit de wijk Almere-Poort komt bijvoorbeeld zelfs 15 procent meer verkeer. "Dat terwijl een stijging van zo'n 2 procent jaarlijks normaal is", zegt Patrick Potgraven van de VID.  

Spoorbrug

Rijkswaterstaat legt op het hele traject extra rijstroken aan, om zo het extra verkeer op te kunnen vangen. Zo komen ook bij het knooppunt Muiderberg meer rijstroken. Omdat de bestaande brug te smal is, moet er een spoorbrug komen. Die is vlak naast het knooppunt gebouwd en moet nog op zijn plek gereden worden. 

Deze 8300 ton wegende brug wordt in het eerste weekend van mei op zijn plek gelegd, als het weer het toelaat. "De langste spoorbrug van Nederland is het grootste object ooit dat verplaatst wordt", weet woordvoerder Henk Voerman van Rijkswaterstaat. "Daar is internationale belangstelling voor."

Het aquaduct onder de Vecht Rijkswaterstaat

Een stukje verderop bij Muiden wordt de A1 300 meter richting het zuiden verlegd en wordt gebouwd aan het grootste aquaduct van Europa. Dat komt onder de Vecht te liggen. 

Door de weg te verplaatsen, is er minder geluidsoverlast in Muiden. Door het aquaduct hoeft het verkeer niet meer te wachten voor de brug bij Muiden. Die staat vooral in de zomer regelmatig open om schepen door te laten.

Langste landtunnel

De A9 loopt dwars door Amsterdam-Zuidoost en splijt de woonwijken Bijlmermeer en Gaasperdam in twee delen. De snelweg wordt verbreed van zes naar tien rijstroken en er komt een wisselbaan. Omdat dat te veel geluidsoverlast zou veroorzaken, is ervoor gekozen om een tunnel aan te leggen. 

Dat wordt met een lengte van drie kilometer de langste landtunnel van Nederland. Op het dak van de tunnel komt een park, twee keer zo groot als het Vondelpark. De tunnel moet in 2020 klaar zijn.

STER Reclame