NOS

De krant Metro heeft een column geweigerd van vaste columnist Luuk Koelman. Hij heeft hem nu zelf via zijn eigen website verspreid. 

De column gaat over het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne en specifiek de rol van weblog GeenStijl. De bemoeienis van de redactie van GeenStijl met het referendum zou alleen voor de eigen promotie zijn. 

In april vorig jaar zou GeenStijl-eigenaar TMG (Telegraaf Media Groep) tot de conclusie zijn gekomen dat het weblog niet rendabel was. "Er moest iets gebeuren, begreep de redactie. Dus toen op 1 juli 2015 de 'Wet raadgevend referendum' in werking trad, was GeenStijl er als de kippen bij om het eigen bestaansrecht te bewijzen", schrijft Koelman in zijn geweigerde column. 

TMG is het moederbedrijf van zowel GeenStijl als van Metro. 

'Alle vrijheid'

Metro-hoofdredacteur Robert van Brandwijk zegt dat hij Koelmans column niet heeft geweigerd, maar hem heeft gevraagd de tekst aan te passen. Dat deed Koelman volgens hem deels, maar onvoldoende. "Hij heeft alle vrijheid, maar de regel is dat we niet over beleid van TMG schrijven, niet over TMG-merken, zeker niet als ze niet op waarheid zijn gebaseerd."

Of Koelman volgende week weer in de krant staat, weet Van Brandwijk nog niet. "Daar ga ik goed over nadenken, ik zal hem uitnodigen voor een gesprek." Over de vraag of het uitsluiten van TMG-onderwerpen in de krant niet a-journalistiek is, zegt de hoofdredacteur: "Het zal me een rotzorg zijn wat mensen daarvan vinden. Wij schrijven er niet over en er zijn genoeg media die dat wel doen."

Koelman is al jaren columnist van Metro. Er werden al eerder columns van hem geweigerd of verwijderd, waaronder een over koningin Beatrix en over het ramptoerisme rond de dood van de broertjes Ruben en Julian in 2013.

STER reclame