Vrachtwagens in een treintje op de A67 NOS

Om schade voor de transportsector door files te beperken, worden binnenkort zogeheten 'truckspotters' ingezet. Die gaan tijdens de spits onderzoeken welke vrachtwagens vastzitten en achterhalen welk bedrijf ze de weg op heeft gestuurd. In samenspraak wordt vervolgens bekeken of er afspraken zijn te maken over slimmere rijtijden.

Het is een van de initiatieven van een samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, regionale overheden, verladersorganisatie EVO en brancheorganisatie TLN. Voor een aantal projecten wordt in totaal 39 miljoen euro uitgetrokken.

De samenwerking moet er de komende jaren voor zorgen dat het minder druk wordt in de spits en dat de economische schade door files omlaag gaat. Die wordt nu geschat op 650 miljoen euro per jaar. 

Milieu

De truckspotters zijn het opvallendste plan. Bedrijven gaan in de spits opnames maken van het verkeer en op basis van de logo's op vrachtwagens nemen ze contact op met de vervoerder en diens klanten. Het idee is dat ze dan samen tot nieuwe afspraken komen en buiten de spits gaan rijden. Ook het milieu moet ervan profiteren. 

Een ander plan is een meerdaagse verkeersverwachting om de beste rijtijden te voorspellen. Verder wordt onderzocht hoe het vervoer naar binnensteden efficiënter kan, bijvoorbeeld door betere samenwerking tussen bedrijven. Door kleinere bestelbusjes te delen en die van de stadsranden naar het centrum te laten rijden, kunnen steden beter bereikbaar worden, is de gedachte. 

STER reclame