Startup moet stoppen met klantenservice-systeem via WhatsApp

De start-up Watermelon, die een klantenservicesysteem heeft ontwikkeld voor bedrijven om via WhatsApp met hun klanten te communiceren, is door de chat-app gevraagd hiermee te stoppen. Dit bevestigt het bedrijf na berichtgeving hierover door RTL Z.

In de brief, afkomstig van een Amerikaans advocatenkantoor, zou staan dat het bedrijf ingaat tegen de gebruikersvoorwaarden van WhatsApp. Aan het systeem, dat functioneert als een dashboard, kunnen naast WhatsApp ook andere chat-apps zoals Facebook Messenger worden gekoppeld.

De toepassing zou door meer dan 700 bedrijven worden gebruikt, waaronder bouwbedrijf Dura Vermeer, dat het eenmalig bij een project heeft getest. Ook de Belastingdienst wordt genoemd, maar die wil er niks over zeggen. Randstad was van plan het systeem te gaan gebruiken, maar zegt nu de ontwikkelingen eerst af te wachten.

Brief negeren

Watermelon maakt gebruik van een onofficiële methode om WhatsApp met het systeem te laten communiceren. Maar dat zou niet de aanleiding zijn voor de brief van de advocaten. Er zijn namelijk meer bedrijven die deze methode zouden gebruiken.

De start-up is niet van plan actie te ondernemen. Ook is er over de brief nog geen contact geweest met Facebook. Wel is de toegang tot Facebook’s advertentiesysteem voor Watermelon afgesloten. Daarover is wel contact geweest met het sociale netwerk.

In de brief zou staan dat Watermelon binnen vijf dagen moet stoppen met zijn activiteiten, al zouden er geen consequenties dreigen als dat niet gebeurt. "Het is een vage brief", aldus het bedrijf in een reactie.

WhatsApp was nog niet bereikbaar voor commentaar. De chat-app liet heeft dit jaar wel laten weten een soortgelijk systeem voor bedrijven te willen ontwikkelen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl