Komst goedkope ketens zorgt voor stevige concurrentie in de kledingbranche.
NOS Nieuws

Kledingwinkels verdienen fors minder

Kledingwinkels hebben opnieuw minder verdiend. Na aftrek van de kosten hield de branche in 2014 93 miljoen euro over. Dat is ruim een derde minder dan in 2013, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ook afgelopen jaar was niet beter, al meldt het CBS daarover nog geen cijfers.

Het bedrijfsresultaat (omzet minus de kosten) in de kledingbranche daalt al jaren. In 2010 hielden de kledingwinkels nog meer dan 500 miljoen euro over van hun omzet. Inmiddels ligt dat dus onder de 100 miljoen euro.

Hoge huren

Die daling komt vooral doordat de omzet is gedaald, maar de kosten ongeveer gelijk zijn gebleven. "Sinds het begin van de crisis zijn we minder gaan uitgeven aan kleding, maar winkels moesten wel de hoge huren blijven ophoesten", zegt Edwin Belt van brancheorganisatie Inretail.

Ook de personeelskosten bleven gelijk. En huur en personeel zijn de belangrijkste kostenposten. "Kijk maar naar de verhalen over omvallende ketens, die moeten altijd overeind worden gehouden door onderhandelingen met verhuurders."

Webwinkels

De klant is ook veranderd, stelt Belt. "We kopen iets vaker nieuwe kleding, maar wel een stuk goedkoper. Dat verklaart het succes van ketens zoals Primark. Dat zorgt ook voor stevige druk op de omzet. Daarnaast vloeit ook omzet weg naar webwinkels, dat blijft ook groeien."

In de kledingbranche werd een aantal jaren geleden al voorspeld dat zo'n dertig procent van de winkels zou omvallen. "Een deel is al verdwenen en er zullen er nog wel een paar gaan", zegt Belt. "Als dat voorbij is, blijft er denk ik een gezonde modebranche over waar ook weer hogere bedrijfsresultaten kunnen worden geboekt. Over huurprijzen en personeelskosten is de laatste tijd flink onderhandeld, dus die kosten zijn nu lager. Dat gaan we de komende jaren terugzien in betere bedrijfsresultaten."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl