Vergrijzing helpt opticiens aan recordomzet

Oogmeting bij een opticien ANP

Grote opticienketens hebben een topjaar achter de rug. Door de vergrijzing is er steeds meer vraag naar brillen en contactlenzen.

Het moederbedrijf achter Pearle en Eyewish, Grandvision, meldt een omzetstijging van 13 procent. Die stijging komt deels door overnames. Los daarvan steeg de omzet met ruim 5 procent.

Concurrent Hans Anders heeft het beste jaar in z'n bestaan achter de rug. De omzet steeg met 8,5 procent en dit jaar moeten de omzetten nog verder stijgen.

Iedereen een bril

"De markt groeit door de vergrijzing", zegt directeur Remco Boerefijn. "Heel veel mensen die ouder worden hebben uiteindelijk een bril nodig." Uit cijfers van het CBS blijkt dat vrijwel iedereen boven de 75 een bril of lenzen draagt.

Volgens Boerefijn kopen mensen ook vaker een nieuwe bril. "Meer en meer zie je dat een bril niet alleen een functioneel voorwerp is, maar ook onderdeel is van hoe iemand eruit wil zien."

Hoorapparaten

Opticiens rekenen ook dit jaar op groei van de markt. Hans Anders wil dit jaar twintig nieuwe winkels.

Daarnaast boren opticiens een nieuwe groeimarkt aan. Steeds vaker verkopen ze ook gehoorapparaten.