De balie is vaak te dicht bij de wachtkamer, vindt de Consumentenbond ANP

Het is niet goed gesteld met de privacy in Nederlandse huisartsenpraktijken. Dat zegt de Consumentenbond na een enquête onder meer dan 6600 mensen.

Zes op de tien ondervraagden zeggen dat ze gesprekken tussen andere patiënten en doktersassistenten weleens woordelijk hebben kunnen volgen. 3 procent van de geënquêteerden zegt gesprekken tussen de arts en patiënten te hebben opgevangen.

Ik woon in een klein dorp en weet vaak wel over wie het gaat

Een van de ondervraagden

"Veel mensen vinden het erg onprettig om ongewild deelgenoot te zijn van andermans medische kwesties. Andersom is het gênant als medepatiënten jouw gesprekken kunnen afluisteren", zegt directeur van de Consumentenbond Bart Combée.

Probleem is volgens de Consumentenbond dat in veel praktijken de wachtkamer en de balie in dezelfde ruimte zijn. Onderwerpen als persoonsgegevens, klachten en medicijngebruik worden besproken in het bijzijn van wachtende patiënten.

"Ik woon in een klein dorp en weet vaak wel over wie het gaat", zegt een van de ondervraagden.

De Landelijke Huisartsenvereniging reageert door te zeggen dat er geen regels zijn rondom geluidsisolatie in huisartsenpraktijken.

Tevreden

Uit de enquête komt overigens ook naar voren dat de meeste Nederlanders tevreden zijn over hun huisarts. Ze geven een gemiddeld rapportcijfer van 8,2. Bijna de helft van de ondervraagden is al vijftien jaar of langer bij dezelfde huisarts.

STER reclame