Wat deed die hoogwerker op de overweg bij Dalfsen?

Hoe kan een hoogwerker, die helemaal niet op de openbare weg hoort, op een spoorwegovergang in botsing komen met een trein? Naar het ongeluk van vanochtend lopen verschillende onderzoeken. Politie en justitie bekijken of de bestuurder van de hoogwerker strafbaar is. De Inspectie Leefomgeving en Transport is erbij betrokken en ook de Onderzoeksraad voor veiligheid doet onderzoek.

Vanochtend rond 09.00 uur botste een trein van Arriva in Dalfsen op een beveiligde overweg tegen een hoogwerker, die het spoor wilde oversteken. De machinist van de trein kwam om het leven. Het gaat om een man van 49 jaar uit Kampen. De cabine waarin hij zat werd door de klap volledig verwoest. Verder vielen de gevolgen mee. Er zaten rond de vijftien passagiers in de trein. Twee van hen zijn naar het Isala-ziekenhuis in Zwolle gebracht. Vijf mensen hadden lichte verwondingen en konden ter plaatse worden behandeld. Zo'n acht passagiers bleven ongedeerd.

De bestuurder van de hoogwerker, een 21-jarige man uit Zwolle, raakte ook niet gewond. Het lijkt vast te staan dat hij het ongeluk heeft veroorzaakt. De verongelukte trein was van Zwolle op weg naar Emmen. Kort na de stop bij het station in Dalfsen ging het mis op de beveiligde overweg het Lage Veld. De man wilde met zijn hoogwerker, die alleen heel langzaam kan rijden, het spoor oversteken. Hij wachtte tot er een trein was gepasseerd en stak toen de beveiligde overweg over.

Reconstructie treinongeluk Dalfsen

Geschrokken

Al snel naderde er uit de andere richting een trein. De man zag dat het verkeerd ging en sprong van twee of drie meter hoogte uit zijn cabine naar beneden, zo vertelde hij na het ongeluk aan een omwonende. Hij kon zich in veiligheid brengen. De trein heeft 'de kont' van de hoogwerker geraakt, zegt verslaggever Jeroen de Jager. De hoogwerker werd vele tientallen meters meegesleurd en kwam aan de ene kant van het spoor terecht. De rijtuigen van het treinstel kantelden de andere kant het weiland in.

De bestuurder van de hoogwerker is "afschuwelijk geschrokken", zei burgemeester Noten aan het begin van de middag op een persconferentie. De man is aangehouden. Politie en justitie onderzoeken of hij vervolgd moet worden.

De hoogwerker is eigendom van een bedrijf uit Barneveld en was verhuurd aan een derde partij. De bestuurder had bij een boerderij langs het spoor een grote eikenboom gerooid. In die boom was anderhalf jaar geleden de bliksem ingeslagen en juist om te voorkomen dat er een gevaarlijke situatie zou ontstaan, moest de boom worden gerooid.

De hoogwerker had rupsbanden en kan maximaal een paar kilometer per uur rijden. Een dag eerder was de hoogwerker het spoor in omgekeerde richting overgestoken. Dat was zonder problemen verlopen.

Het is niet duidelijk of de hoogwerker wel op de overweg mocht rijden. Volgens directeur Hans Aarse van de branche-organisatie van hoogwerkersbedrijven IPAF mag een hoogwerker in principe niet op de openbare weg rijden. Een spoorwegovergang geldt als openbare weg. Maar hoogwerkers mogen weer wel op de openbare weg als dat nodig is om werkzaamheden te kunnen uitvoeren. De verschillende onderzoeken moeten de vraag beantwoorden of de hoogwerker er in dit geval mocht komen.

Cruciaal is volgens Aarse of er een goede risico-analyse is gemaakt. Is er een juiste inschatting gemaakt van de tijd die nodig is om het spoor over te steken, gezien de frequentie van de treinen? Bij Dalfsen ligt er enkelspoor en er rijden in de spits in beide richtingen vier treinen per uur. Als er geen goeie risico-analyse is gemaakt, "heeft iemand een probleem", aldus Aarse. Dat is volgens hem niet de verhuurder, maar in principe degene die het werk heeft uitgevoerd.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is direct met het onderzoek begonnen. Medewerkers van de raad waren snel ter plaatse. Ze hebben op de plek van het ongeluk informatie verzameld, sporen en materiaal veiliggesteld en met betrokkenen gesproken. Hoe lang het onderzoek van de raad gaat duren is niet bekend. Doel is om lessen te trekken en aanbevelingen te doen die herhaling moeten voorkomen.

Het zal naar verwachting enkele dagen duren voor er weer treinen kunnen rijden bij Dalfsen. Eerst moet de trein worden weggehaald. Dat zal nog een hele klus worden omdat de rijtuigen in drassige grond liggen. Er zal met rijplaten een noodweg moeten worden gemaakt om zwaar materieel te kunnen aanvoeren.

Pas als de trein is weggehaald, wordt duidelijk hoe groot de schade aan het spoor precies is. Voorlopig rijden er tussen Zwolle en Ommen bussen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl