Roel Pauw / NOS

Voor bijna alle reizigers op het station van Castricum was de keuze niet moeilijk. Op een enkeling na gingen de passagiers zoals altijd met de trein naar Amsterdam. 

Zoals op veel trajecten puilen de treinen van Castricum naar Amsterdam-Sloterdijk vaak uit. Bij wijze van proef zet de NS hier vanaf vandaag in de ochtend- en avondspits bussen in. Reizigers die geen zin hebben om in een volle trein te staan, hebben zo een alternatief.

Maar de bussen blijven op de eerste ochtend vrijwel leeg. Veel reden om voor het alternatieve vervoer te kiezen hebben de reizigers dan ook niet, want het is deze ochtend helemaal niet druk. "Er is genoeg plek in de trein en in de dubbeldekkers hoeven passagiers niet op de trappen te zitten", zegt verslaggever Roel Pauw.

'In de trein is het soms vreselijk'

Om het alternatieve vervoer extra aantrekkelijk te maken, kost het maar 1 euro om met de bus van Castricum naar Sloterdijk te reizen tegen 4,80 euro met de trein. Daar staat tegenover dat de reis met de bus 70 minuten duurt, de trein doet er 20 minuten over.

"Het is helemaal niets voor mij", zegt een forens. "Bijna een uur later op mijn werk aankomen kan niet. De NS moet echt met iets beters komen."

Onwel

Een passagier die op het station Krommenie-Assendelft instapt, wil de bus wel eens uitproberen. Ze heeft genoeg van de volle treinen. "Het lijkt wel veevervoer. Ik zie wel eens mensen eerder uitstappen omdat ze onwel zijn geworden."

Voor de NS is het geen probleem als de spitsbussen ook de komende tijd leeg blijven. "Het is voor de NS geen doel om bussen vol te krijgen, we willen enkel de treinen ontlasten. Als de bussen de komende tijd leeg blijven betekent dat blijkbaar dat reizigers liever in een volle treinen zitten dan dat ze een uur langer onderweg zijn met de bus. We hoorden pas vorige week dat we deze bussen kunnen inzetten en daar we zijn er meteen mee gestart. Misschien weten veel reizigers nog niet van deze extra service." 

De inzet van de spitsbussen tussen Castricum en Amsterdam is een proef die tot 1 mei duurt. De NS onderzoekt ook of er bussen op andere drukke trajecten ingezet kunnen worden, zoals in Utrecht en Brabant.

STER reclame