Op de Moerdijkbrug, waar de wind vrij spel heeft, gelden strenge eisen voor hsl-treinen ANP

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is vorig jaar 36 keer stilgelegd vanwege de harde wind. In 2014 gebeurde dat maar vijf keer, blijkt uit onderzoek van het AD en treinreiziger.nl.

Volgens Europese eisen mogen hsl-treinen bij windvlagen boven de 128 kilometer per uur niet rijden. Door de aerodynamische vormgeving zijn deze treinen extra gevoelig voor wind. Dat is vooral een probleem op de Moerdijkbrug, die op 24 meter hoogte ligt. De wind heeft daar vrij spel.

De 36 keer dat het treinverkeer vorig jaar werd stilgelegd, leidde tot de uitval van 236 treinen. Nog eens 34 treinen liepen vertraging op. Het ging vooral om de Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda, maar ook de Thalys had er last van.

Maatregelen

Een woordvoerder van ProRail zegt tegen treinreiziger.nl dat 2015 vergeleken met een jaar eerder een windrijk jaar was. Er wordt gekeken naar maatregelen, zoals het plaatsen van windschermen. 

Een Kamermeerderheid wil opheldering van staatssecretaris Dijksma. PvdA-Kamerlid Hoogland noemt de Intercity Direct in het AD "notoir onbetrouwbaar" en VVD'er De Boer vindt de gang van zaken onbegrijpelijk. PVV-Kamerlid Madlener noemt het absurd dat mensen toeslag moeten betalen voor een trein die zo vaak uitvalt.

STER reclame