ANP

Jongeren in jeugdgevangenissen en gesloten instellingen worden vaak omgekocht, om te voorkomen dat ze een klacht indienen. Ze krijgen dan bijvoorbeeld hamburgers, beltegoed of mogen een uurtje gamen, als ze in ruil daarvoor hun klacht voor zich houden. De Kinderombudsman wil dat de instanties ermee ophouden.

In een rapport (.pdf) schrijft de Kinderombudsman dat de instellingen de klachten van jongeren niet serieus nemen. De groepsleider probeert de jongeren vaak te weerhouden van het indienen van een klacht, omdat hij of zij bang is zijn baan kwijt te raken. Tegelijkertijd zijn er ook jongeren die het indienen van een klacht misbruiken om de leiding te pesten of een vergoeding af te dwingen.

De klachten van de jongeren gaan vaak over alledaagse zaken. "In verband met een begrafenis van een groepsleider moesten alle jongeren op hun kamer blijven", zegt een jongere in het rapport van de Kinderombudsman. "Dat mag niet volgens de regels. Deze jongeren dienden een klacht in. Bij de ene groep werden de jongeren gecompenseerd met chips en cola. Bij de andere groep werd gezegd dat het indienen van een klacht 'respectloos' was."

Aanbevelingen

De Kinderombudsman heeft een lijst gemaakt met aanbevelingen om de klachtenprocedure te verbeteren. Er staat onder meer in dat klachten moeten worden behandeld door een onafhankelijk persoon en dat de jongeren over alles mogen klagen. 

De tien aanbevelingen worden verspreid onder de instellingen, net als een informatiefolder voor de jongeren.

STER reclame