Twee medewerkers Service & Veiligheid op het perron ANP

De NS gaat snel meer personeel inzetten op treinen na tien uur 's avonds. Dat heeft de NS afgesproken met de spoorwegvakbonden en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Er komen 140 extra hoofdconducteurs en 60 nieuwe medewerkers Veiligheid & Service.

De partijen overlegden met elkaar over de veiligheid in de treinen na een incident op de spoorlijn van Heerlen naar Duitsland. Daar werd vorige week een Duitse conducteur neergestoken door een zwartrijder. Ook Nederlandse conducteurs zijn geregeld het doelwit van agressie.

'Wij gaan 200 mensen aannemen'

De NS had vorig jaar al toegezegd extra conducteurs te gaan werven om in te zetten op late ritten op donderdag en zaterdag. De bonden vonden dat niet genoeg en beschuldigden de NS er bovendien van te treuzelen met de werving. De NS heeft nu toegezegd daar onmiddellijk mee te beginnen en ook op vrijdagavond extra conducteurs in te zetten.

De 140 nieuwe conducteurs zijn pas in de loop van volgend jaar inzetbaar, omdat ze niet alleen geworven moeten worden, maar ook opgeleid. In de tussentijd probeert de NS vanuit de bestaande capaciteit zo veel mogelijk treinen op risico-avonden van een extra conducteur te voorzien. Als dat niet lukt, zorgt het bedrijf voor extra toegangscontrole en beveiligers.

Daarnaast betaalt het ministerie van Infrastructuur en Milieu mee aan de inzet van 60 extra veiligheidsmedewerkers. Die worden als flexibele teams ingezet op de andere avonden, met name op risicolijnen.

Harde toezeggingen

De bonden zijn tevreden met de toezeggingen. "Eindelijk wordt concreet uitvoering gegeven aan de al eerder gemaakte afspraak voor dubbele bemensing op de treinen", zegt FNV-onderhandelaar Andries van den Berg. Ook CNV Vakmensen is blij "met deze harde toezeggingen". CNV-bestuurder Evert Jan van de Mheen zegt scherp in de gaten te houden of de maatregelen voldoende zijn.

STER reclame