Kickstarter heeft 100.000 project succesvol gefinancierd Kickstarter

De bekende crowdfundingsite Kickstarter heeft honderdduizend projecten succesvol gefinancierd. De site, waar mensen een bepaald bedrag investeren in een product van een jong bedrijf, bestaat sinds april 2009.

De mijlpaal werd gisteravond bereikt. Fotografieproject "Falklands/Malvinas: One War, all Wars" is het 100.000ste project dat het beoogde bedrag binnenhaalde. In totaal legden 282 mensen geld in voor het idee van fotografe Adriana Groisman, waardoor ze meer dan 50.000 dollar heeft ingezameld.

Backers

Kickstarter gaat van het idee uit dat (met name jonge) bedrijven een groep mensen enthousiast kan krijgen voor een bepaald product. Waar veel start-ups grote sommen geld ontvangen van durfinvesteerders, gaat het hier vaak om kleinere bedragen. In plaats van een aandeel in een bedrijf, wat bij kapitaalinjecties normaal is, krijgen de zogenoemde backers als eerste een bepaald product.

Bij de start van de financiering wordt vastgesteld hoeveel geld de ondernemer binnen een bepaald periode wil ophalen. Lang niet alle start-ups lukt dit.

Pebble-horloges

Want het blijkt voor veel startende ondernemers nog best lastig om ook daadwerkelijk te leveren. Een bekend voorbeeld van een succesvol product dat aanvankelijk met problemen kampte, is Pebble. Dit slimme horloge werd in 2012 gepitcht via Kickstarter en werd een groot succes.

Het bedrijf hoopte 100.000 dollar binnen te halen. Maar binnen drie dagen was er al meer dan 2,6 miljoen dollar beloofd. Toch bleek het voor de makers in het begin nog een hele uitdaging om de smartwatches daadwerkelijk uit te leveren. 

Pebble is niet het enige succesvolle bedrijf met problemen. Een koelkast waar ook een blender, usb-lader en snijplank in zitten kreeg 13 miljoen euro, maar ook hier waren veel problemen met leveren. Een project omtrent een minidrone ontving 3 miljoen euro, maar staakte uiteindelijk de activiteiten.

Drie varianten van de Pebble Time Pebble

In Nederland is Kickstarter ook populair, maar de eindstreep halen is ook hier niet vanzelfsprekend. Vorig jaar zomer bleek dat 80 procent van de Nederlandse initiatieven het streefbedrag niet haalt.

Desondanks is Kickstarter, samen met onder anderen crowdfundingsite Indiegogo, wel een symbool geworden voor een nieuwe manier van financieren, die steeds populairder is geworden.

STER reclame