Vanaf 2017 moet het hoofd van een Formule 1- coureur via een zogenoemd halo-systeem beter beschermd worden G Piola Animation
NOS Sport Autosport

Hoofdbescherming Formule 1-coureurs komt eraan

De internationale autosportfederatie (FIA) en de Formule 1-teams zijn er wel uit: vanaf 2017 moeten de coureurs hoofdbescherming krijgen door een nieuwe veiligheidsboog die over de cockpit wordt geplaatst. Het zogenoemde 'halo-systeem' kan volgens de BBC op steun van de FIA, de teams, de coureurs en de technici rekenen.

Beugels

Bij het 'halo-systeem' wordt er zowel links als rechts een beugel geplaatst, die aan de voorkant van de cockpit samenkomt. Een verticale stang ondersteunt de constructie. Het door Mercedes ontworpen systeem moet coureurs beter beschermen bij frontale botsingen en bij rondvliegend puin en onderdelen na een crash.

Wilson en Bianchi

De extra veiligheidsmaatregel volgt op de wens van de coureurs om meer veiligheid in te bouwen. De racewereld werd vorig jaar opgeschrikt door het overlijden van Justin Wilson (IndyCar) en Jules Bianchi (Formule 1).

Wilson overleed een dag nadat hij tijdens een Indy-race zwaar hoofdletsel had opgelopen door een rondvliegend brokstuk, Bianchi raakte in oktober 2014 ernstig gewond toen hij op het circuit van Suzuka met hoge snelheid onder een bergingswagen terechtkwam. Bianchi lag lang in coma, maar overleed uiteindelijk in 2015.

Senna

De discussie om een beschermende constructie te introduceren loopt al sinds het overlijden van Ayrton Senna in 1994. Bij de crash van de populaire Braziliaan op het circuit van Imola kwam een deel van de wielophanging los, waarna dat deel tegen de zijkant van zijn helm vloog. Zijn hoofd knalde daardoor tegen de hoofdsteun, wat uiteindelijk zijn dood tot gevolg had.

STER reclame