Rook uit een auto-uitlaat
NOS Nieuws

'Uitstootnormen Europa slecht nieuws voor milieu'

Milieuorganisaties zijn teleurgesteld over de nieuwe uitstoottesten voor auto's. Het Europees Parlement heeft vandaag besloten dat in de toekomst in de praktijk getest moet worden en niet meer op de rollerbank.

Nieuwe automodellen mogen per 1 september 2017 alleen verkocht worden als ze de test halen, maar ze mogen dan wel iets meer dan twee keer zoveel stikstofoxide uitstoten als de norm die nu geldt voor proeven op de rollerbank.

'Onacceptabel'

De nieuwe test is één stap voorwaarts en drie stappen achterwaarts, vindt Natuur & Milieu. "Het is één stap voorwaarts dat de auto’s op de weg getest moeten worden en niet meer alleen in het lab. Maar het is een kwalijke zaak dat de uitstoot van nieuwe auto’s twee keer zo hoog mag zijn als nu het geval is."

Natuur & Milieu noemt het onacceptabel dat de prikkel om schoner te worden wegvalt.

De norm is nu 80 milligram stikstofoxide per kilometer op de rollerbank. Dat wordt 168 milligram voor praktijktest per september 2017. In 2020 gaat de norm omlaag naar 120 milligram.

'Jaren voorgelogen'

Milieudefensie vindt het besluit 'te gek voor woorden'. "Na ons jaren te hebben voorgelogen over de daadwerkelijke uitstoot, wordt de auto-industrie nu beloond met extra ruimte om onze lucht te vervuilen", zegt Anne Knol van Milieudefensie. "Luchtvervuiling zorgt voor tienduizenden zieken en duizenden doden per jaar.”

'Werk aan de winkel'

Autobrancheorganisatie Bovag vindt dat fabrikanten wel geprikkeld worden om hun auto's schoner te maken. "Dat de EU nu besluit tot zo'n praktijktest is niet meer dan logisch. Automobilisten moeten erop kunnen vertrouwen dat de uitstoot op papier zoveel mogelijk overeenkomt met de praktijk. Over anderhalf jaar is het al zover, dus er is voor veel fabrikanten die nieuwe modellen in de pijplijn hebben ongetwijfeld werk aan de winkel."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl