Geen laboratoriumtests meer, maar tests op de weg moet er voor zorgen dat auto's schoner worden.
NOS Nieuws

Europa stemt in met nieuwe uitstoottest auto's

Nieuwe automodellen mogen per 1 september 2017 alleen verkocht worden als ze op de weg zijn getest op hun uitstoot. Voor nieuwe auto's van bestaande types gaat dat twee jaar later in. Op dit moment worden auto's nog getest in een laboratorium op een rollenbank. Maar op de weg stoten ze veel meer uit dan toegestaan.

Het Europees Parlement heeft in Straatsburg ingestemd met de nieuwe zogenoemde Real Driving Emissions-test (RDE-test). Tegelijkertijd is ook besloten dat auto's de norm voor de uitstoot de komende jaren mogen overschrijden. Volgens Brussel hebben autofabrikanten tijd nodig om hun auto's aan te passen.

Uitschieters

De toegestane uitstoot is nu 80 milligram stikstofoxide (NOx) per kilometer. Dat blijft zo. Maar in de praktijk, op de weg, ligt de uitstoot gemiddeld vier keer zo hoog. Met uitschieters tot 20 keer de toegestane uitstoot.

Vanaf volgend jaar september, als de nieuwe test start, mogen nieuwe modellen tot iets meer dan twee keer zoveel uitstoten. Voor nieuwe auto's van bestaande modellen geldt dat vanaf 2019.

Vanaf 2020 gaat de toegestane overschrijding terug naar anderhalf keer de norm van 80 milligram. Er is niet afgesproken hoelang deze toegestane overschrijding blijft bestaan.

Volkswagen

Europa was al bezig met het ontwikkelen van een nieuwe test, maar de fraude bij Volkswagen heeft die procedure in een stroomversnelling gebracht. Volkswagen moest september vorig jaar toegeven dat het in de VS uitstoottests omzeilde met speciale software in de auto's. Daardoor stoten de auto's bij de tests op een rollenbank veel minder uit dan in de praktijk.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl