Duitse milieuclub wil dat Mercedes C220 van weg wordt gehaald

tijd van publicatie
AFP

De Duitse milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) heeft de Duitse autoriteiten gevraagd om de typegoedkeuring van de Mercedes C220 CDi Bluetec in te trekken en alle auto's van de weg te halen. 

Aanleiding voor de oproep is de berichtgeving van de NOS van vorige maand over de hoge NOx uitstoot van deze C220. Het is de best verkochte Mercedes in Nederland: vorig jaar verkocht Mercedes Nederland 6463 auto's uit de C-klasse. De C220 is uitgeroepen tot zakenauto van het jaar 2016.

In een rapport van TNO van 2015 staat dat een geteste auto in de praktijk 20 keer meer NOx uitstoot dan op de rollenbank. TNO en het ministerie van Infrastructuur en Milieu wilden de naam van de geteste auto niet vrijgeven. Na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur werd duidelijk dat het de Mercedes-Benz C 220 betrof.

Lage temperaturen 

Deutsche Umwelthilfe vindt de uitstoot van de Mercedes zo uitzonderlijk hoog dat de milieu-organisatie aan de KBA (de Duitse Rijksdienst voor het Wegverkeer) heeft gevraagd om de typegoedkeuring in te trekken. Eenzelfde verzoek werd eerder al gedaan voor de Opel Zafira, maar daaraan is tot nu toe geen gehoor gegeven.

DUH doet ook een oproep aan alle grote Duitse steden om de Mercedes C 220 uit milieuzones in de binnensteden te weren als het kouder is dan 10 graden. De extreme NOx uitstoot in de test werd namelijk bereikt als het buiten koud was. 

Uitgeschakeld

Mercedes zegt dat de techniek voor beperking van de uitstoot van uitlaatgassen deels wordt uitgeschakeld bij lage temperaturen. Dat gebeurt om de techniek te beschermen, zegt de fabrikant. Tijdens de testperiode was het tussen de 7 en de 10 graden. 

De milieuorganisatie is geschrokken van de bekentenis van Mercedes. "Mensen hebben het recht op een goede gezondheid, niet alleen bij hoge buitentemperaturen”, reageert verkeersdeskundige Axel Friedrich van DUH. 

Onderzoekers zagen al langer een relatie tussen de temperatuur en de uitstoot, maar voor zover bekend is het de eerste keer dat een fabrikant dit heeft toegegeven. 

Het verklaart mede waarom de NOx-concentraties in de Nederlandse lucht de afgelopen jaren nauwelijks zijn afgenomen. In De Bilt is het gemiddeld de helft van het jaar kouder dan 10 graden. Dat zou beteken dat de uitstoottechniek in de Mercedes C 220 de helft van het jaar in Nederland deels is uitgeschakeld.   

STER Reclame