ANP

Jongeren van 16 en 17 slagen er jaarlijks naar schatting twee miljoen keer in alcoholische drank te kopen, ook al mag dat niet. In meer dan de helft van de gevallen lukt dat bij cafés en discotheken. Maar ook in cafetaria's, sportkantines en supermarkten weten ze vaak een biertje of iets anders af te rekenen.

De cijfers komen van de onderzoeksbureaus Intraval en Nuchter, die voor het ministerie van Volksgezondheid naar de drankverkoop hebben gekeken. Ze hebben ruim duizend jongeren van 14 tot 17 ondervraagd over hun drankgebruik. Ook hebben ze 17-jarige mystery shoppers bijna 1400 keer laten proberen drank te kopen.

Bijna driekwart van de 16- en 17-jarigen heeft het afgelopen jaar alcohol gedronken. De meesten zeggen dat ze dat niet zelf hebben gekocht, maar hebben gekregen van ouders, vrienden, broers en zussen.

Controleren

Dat de rest aan drank kon komen in bars, cafés en discotheken, is voor de onderzoekers aanleiding om te adviseren de horeca strenger te controleren op naleving van de leeftijdsgrens voor alcohol.

Staatssecretaris Van Rijn is niet tevreden over de uitkomsten. "Ze maken voor mij nogmaals duidelijk dat de nadruk dient te liggen op sociale normverandering". Voor dat doel is bijvoorbeeld ook de campagne NIX 18 opgezet.

Positief is Van Rijn wel over een andere ontwikkeling: steeds minder vrouwen gebruiken alcohol als ze zwanger zijn of borstvoeding geven. "Ik hoop dat deze trend doorzet", schrijft Van Rijn aan de Tweede Kamer.

STER reclame