Kraamverzorgster Colinda Smol met haar privéleaseauto
NOS Nieuws

Keurmerk voor private-lease-bedrijven

  • Leen Kraniotis

    Redacteur economie

  • Leen Kraniotis

    Redacteur economie

Private lease is aan een opmars bezig. Steeds meer particulieren leasen een auto, in plaats van er een te kopen. Al twee jaar op rij verdubbelt het aantal private lease-auto's; van 8500 eind 2013, naar 17.000 eind 2014 tot 36.000 eind 2015, blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Bij private lease betalen klanten een vast bedrag per maand voor het gebruik van een auto. Behalve de benzinekosten is meestal alles bij dat bedrag inbegrepen, zoals de verzekering, wegenbelasting, pechhulp, onderhoud en reparatie.

'Niet eerst sparen'

Voor veel klanten zijn die vaste maandlasten een reden om te gaan leasen. "Als de auto problemen heeft, wordt het gewoon opgelost, dat vind ik een fijne gedachte", zegt kraamverzorgster Colinda Smol.

Ze rijdt sinds twee weken in een privé-lease-auto, een Toyota Aygo. "Ik had een nieuwe auto nodig en wilde niet eerst al het geld daarvoor bijeensparen. Ook had ik geen zin meer in onverwachte onderhoudskosten. Dus ik heb een rekensommetje gemaakt en kwam uit bij private lease."

Er is vaak nog wel een eigen risico van een paar honderd euro op schades die niet verhaalbaar zijn op anderen.

Kleine auto's

De meeste privéleaserijders betalen zo'n 200 tot 400 euro per maand voor een auto. Vaak gaat het om wat kleinere auto's, waar niet heel veel mee gereden wordt. De populairste modellen zijn de Volkswagen Up, Fiat 500 en Peugeot 108. En bijna tweederde van de privéleaserijders blijft onder de 15.000 kilometer per jaar.

Keurmerk

Door de groei van private lease storten allerlei partijen zich op de markt. En er zijn ook conflicten tussen aanbieders en klanten, bijvoorbeeld over wat te doen als iemand tussentijds zijn contract wil opzeggen omdat hij bijvoorbeeld werkloos is geworden. Of aan het einde van het contract als de auto weer wordt ingenomen; vallen kleine krasjes op de wagen onder gewone gebruiksschade of moet je betalen voor herstel?

Om duidelijkheid te scheppen komt de branche nu met een keurmerk. Bedrijven met zo'n keurmerk moeten aan een aantal zaken voldoen:

-De prijs mag tussentijds niet verhoogd worden, alleen belastingverhogingen (wegenbelasting, btw) mogen worden doorberekend.

-Maximaal 500 euro eigen risico.

-De leasemaatschappij moet van tevoren aangeven wat een klant moet betalen bij voortijdige beëindiging van een contract.

-Duidelijkheid over wat je moet betalen als je meer kilometers rijdt dan afgesproken.

-De maatschappij moet in een schadeprotocol duidelijk aangeven hoe schades aan het einde van een contract worden behandeld.

-Klanten kunnen naar een onafhankelijke geschillencommissie stappen bij een conflict.

De Consumentenbond heeft meegewerkt aan het keurmerk en de Autoriteit Financiële Markten steunt het initiatief.

BKR

Leasemaatschappijen met een keurmerk zijn ook verplicht om voor het afsluiten van een contract de kredietwaardigheid van een klant te toetsen bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Daarmee moeten consumenten beschermd worden tegen te hoge lasten.

Consumenten kunnen op www.keurmerkprivatelease.nl zien welke aanbieders het keurmerk hebben.

Keurmerk voor private-lease-bedrijven

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl