Steven Verhagen (l) van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers en Bart de Vries, Head of Flight Operations, KLM ANP

KLM wil dat veiligheidsdiensten verplicht worden om actief op zoek te gaan naar informatie over de veiligheid op vliegroutes en die te delen met luchtvaartmaatschappijen. Dat zegt Bart de Vries, hoofd Flight Operations van KLM tijdens een hoorzitting over MH17 in de Tweede Kamer.

Op dit moment hebben veiligheidsdiensten die verplichting niet, waardoor maatschappijen niet altijd op de hoogte zijn, zegt De Vries. KLM had naar eigen zeggen geen informatie over het gevaar boven Oost-Oekraïne, toen vlucht MH17 daar in juli 2014 werd neergehaald door een raket.

Radar

Tijdens de hoorzitting is het ook over radarbeelden van de raket-installaties gegaan. Oekraïne heeft gezegd dat het geen radarbeelden kon leveren, omdat de radar uitstond wegens onderhoud. 

Radardeskundige Piet van Genderen vindt dat vreemd. Hij zegt dat in Oost-Oekraïne twee langeafstandsradarsystemen en één moderne radar staan (die laatste bij separatistengebied in Loegansk). Het is volgens Van Genderen ongebruikelijk dat die systemen gelijktijdig in onderhoud zijn.

In de Tweede Kamer luisteren politici vandaag naar een aantal deskundigen over de MH17-onderzoeksrapporten. Onder meer advocaten, hoogleraren en onderzoekers komen aan het woord. 

STER reclame