Een bord op de Vleutenseweg bij het centrum van Utrecht, een milieuzone Hollandse Hoogte
NOS Nieuws Binnenland

Utrecht mag van rechter oude diesels blijven weren

Utrecht mag dieselauto's uit het centrum blijven weren, heeft de rechter bepaald in een zaak die tegen de gemeente was aangespannen. 

De stad weert nu ruim een jaar dieselauto's van voor 2001 uit het centrum, het stationsgebied en de Jaarbeurszone. Op een overtreding staat een boete van 90 euro. De maatregel is bedoeld om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. 

De rechter heeft bepaald dat de gemeente overtreders een boete mag opleggen op basis van eigen gemeentelijke verkeersborden.  

Verzet

Tegen de instelling van de milieuzone is veel verzet gerezen bij particulieren en middenstanders. De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) heeft namens hen een rechtszaak aangespannen tegen de gemeente.  

Volgens de KNAC mag Utrecht overtreders van de milieuzone geen boetes opleggen op basis van een eigen gemeentelijk verkeersbord, omdat alleen landelijke verkeersborden rechtsgeldig zijn. 

Milieuorganisatie Milieudefensie heeft de gemeente Utrecht ondersteund in de rechtszaak. 

Geen landelijk bord

Minister Schultz van Verkeer heeft de Tweede Kamer in december laten weten dat er geen landelijk verkeersbord voor milieuzones komt. 

De bewindsvrouw is zelf geen voorstander van een verbod voor vervuilende auto's in stadscentra. Ook in de Kamer is een meerderheid tegen de instelling van milieuzones.

Marginaal effect

De tweede eiser in het proces was de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht. Die wilde van de zone af omdat de lucht in Utrecht er het afgelopen jaar niet schoner op is geworden. Ook dat argument vond de rechter niet overtuigend. De Stichting laat het er niet bij zitten en gaat in hoger beroep. De KNAC overweegt dat ook, maar die wil eerst overleggen met verschillende oldtimerclubs.

De instelling van de milieuzone is onderdeel van een groot pakket aan milieumaatregelen, zei de rechter, waarbij niet elke maatregel afzonderlijk getoetst hoeft te worden op effectiviteit. Het stadsbestuur had wel een beter beeld moeten geven van de milieu-effecten, voegde de rechter eraan toe.  

Andere steden

Rotterdam weert sinds 1 januari oude dieselauto's. Vrachtwagens mochten al langer niet meer de stad in. 

Amsterdam wil de komende jaren een verbod instellen op oude bestelwagens en oude scooters in sommige delen van de stad. 

STER reclame