Project voor veiliger spoor in Europa loopt vertraging op

ANP

Een project om treinen in Europa sneller en veiliger te laten rijden loopt flinke vertraging op. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer. Bedoeling was dat het nieuwe systeem vanaf 2016 in stappen zou worden ingevoerd. Het systeem zorgt er onder meer voor dat een trein niet meer door een rood sein kan rijden.  In antwoord op Kamervragen zegt Dijksma dat het "uit het oogpunt van zorgvuldigheid van belang is om meer tijd te nemen".

Voor het ERTMS-project heeft Nederland 2,6 miljard beschikbaar gesteld. Een deel van het geld dat voorlopig blijft liggen, wordt nu uitgegeven aan het opknappen van Schiphol, schrijft Dijksma.

Belangrijkste doel van het project is het invoeren van één veiligheidssysteem in heel Europa. Door dat systeem zouden treinen over pakweg vijftien jaar vaker, sneller en dus ook veiliger moeten kunnen rijden. 

Ingewikkeld

De invoering is ingewikkeld omdat alle landen hun systemen op elkaar moeten afstemmen. Tijdens het project moeten reizigers zo min mogelijk overlast ervaren. Volgens Dijksma komt een aantal landen, waaronder Frankrijk en Duitsland, zijn toezeggingen tot 2020 niet na waardoor een "lagere versnelling noodzakelijk is". 

Ook aan Nederlandse kant is niet alles op orde. De auditdienst, de controleur van het Rijk, ziet problemen bij de controle op het Nederlands deel. Dijksma vindt dit een zorgelijk signaal en ook een reden om meer tijd uit te trekken voor het project.

Begrijpelijk

Het uitstel van de staatssecretaris is begrijpelijk, zeggen deskundigen. “Het is een kostbaar systeem terwijl de winst in veiligheid relatief klein is”, stelt Wijnand Veeneman. Hij is onderzoeker en universitair hoofddocent aan de TU Delft, met als specialisatie openbaar vervoer.

Nederland heeft volgens de deskundigen nu al een goed veiligheidssysteem. Dat geldt niet voor veel andere Europese landen. Daar betekent ERTMS een enorme verbetering in veiligheid. Volgens Veeneman is het daarom logisch om de invoering hier uit te stellen. “Dan kunnen we leren van de ervaringen opgedaan in andere landen waardoor het systeem bij ons goedkoper wordt.” 

STER Reclame