NOS

"Ik ben meestal vijf of tien minuten bij een patiënt", vertelt Merel Willeboer, arts op de spoedeisende hulp in het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht. "Daarna ben ik minstens tien tot vijftien minuten bezig met de administratie. Ik ben altijd langer bezig met het invoeren van al die gegevens in de computer dan met de patiënt zelf."

Ziekenhuizen geven jaarlijks tientallen miljoenen euro's uit aan papierwerk, bedoeld om de kwaliteit van de patiëntenzorg te verbeteren. Maar het omgekeerde gebeurt, stellen ziekenhuizen. Dat wordt bevestigd door twee onderzoeken die KPMG heeft uitgevoerd.

'De brief opstellen duurt soms wel een kwartier'

Willeboers collega Bas Punt, chirurg in het Dordtse ziekenhuis, spreekt van een 'jungle aan registraties'. 

"Iedereen vraagt om informatie, de zorgverzekeraars, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de patiëntenverenigingen. Dat is begrijpelijk, maar voor ons is het bijna niet meer te doen om gehoor te geven aan al die verzoeken."

Bas Punt, chirurg ziekenhuis Dordrecht

Punt zegt dat alle administratieve rompslomp leidt tot frustratie en ergernis bij artsen en verpleegkundigen. "Het wordt niet meer gezien als instrument om de patiëntenzorg te verbeteren", zegt hij, "het moet echt veel slimmer kunnen."

Zorgverzekeraars, patiëntenverenigingen en Inspectie zouden volgens Punt gezamenlijk moeten afspreken welke gegevens op welke manier geregistreerd moeten worden. "Dan krijg je ook draagvlak en dat is de beste manier om het instrument weer te gaan gebruiken waarvoor het bedoeld is: verbetering van de zorg voor patiënten."

STER reclame